Contact Large

Business Model Canvas template uitleg in 9 stappen mét voorbeelden

Wat is het Business Model Canvas template?

Het Business Model Canvas template is een tool om op een gestructureerde manier naar businessmodellen te kijken. We leggen je hieronder uit hoe je het Business Model Canvas kunt gebruiken om huidige én toekomstige businessmodellen in kaart te brengen. Natuurlijk kun je het BMC model ook gebruiken om inzicht te krijgen in het businessmodel van een concurrent of inspirerend bedrijf. 

Business Model Canvas voorbeeld

Klik op de button hieronder om een leeg canvas te downloaden om zelf in te vullen. Bekijk ter inspiratie ook de ingevulde Business Model Canvas templates van andere ondernemers op deze pagina. 

Download het Business Model Canvas

Hoe is het Business Model Canvas template opgebouwd? 

Het Business Model Canvas template bestaat uit negen bouwstenen die je helpen om je bedrijf te beschrijven. Het model is ontworpen door Alex Osterwalder, die er op initiatief van Patrick van der Pijl van Business Models Inc. een boek over schreef.

In het midden van het canvas model staat de waardepropositie: je onderscheidende kracht als bedrijf. Links hiervan breng je in kaart hoe je die waarde creëert: met welke partners, bedrijfsmiddelen en activiteiten. Rechts gaat over het vermarkten van je waardepropositie: wie zijn je klanten en hoe bereik je ze? Onderaan het canvas breng je de kosten en opbrengsten die hierbij komen kijken in kaart.

Hieronder gaan we op elk onderdeel van het Business Model Canvas template dieper in, geïllustreerd met voorbeelden.

1. Customer Segments | Klantsegmenten 

De eerste en misschien ook belangrijkste vraag in het Business Model Canvas template: wie zijn je klanten? En in welke groepen kun je ze onderverdelen? Focus je op algemene klantgroepen zoals consumenten of business-to-business? Of focus je op specifieke segmenten zoals mannen, vrouwen, zzp’ers, multinationals, in een specifieke regio of juist wereldwijd? Of maak je misschien onderscheid tussen specifieke leeftijdsgroepen, zoals jongeren en senioren? De verschillende groepen die je kunt onderscheiden zijn je klantsegmenten. Wees zo specifiek mogelijk en formuleer de behoeften van je verschillende klantgroepen.

Tip: soms verschilt je businessmodel sterk per klantsegment. Met grote, zakelijke klanten heb je bijvoorbeeld een persoonlijke klantrelatie via een accountmanager of adviseur. Je genereert veel inkomsten per klant, maar maakt ook relatief veel kosten. Met particuliere klanten die je online bedient via een webshop heb je misschien een puur transactionele klantrelatie. Gebruik een andere kleur post-it voor klantsegmenten met een sterk verschil. Zo krijg je de verschillende businessmodellen goed inzichtelijk, kun je kritisch kijken en wellicht focus aanbrengen of keuzes maken.


Ondernemers Naron

Foto: Sharon en Nathalie Richheimer van Lingeriewinkel Naron

“Business Model Canvas voorbeeld”

Lingeriewinkel Naron uit Breda richtte zich eerst specifiek op vrouwen met een grote cupmaat in combinatie met een smalle taille. Voor klanten met die behoefte bestond heel weinig aanbod. Later voegde Naron een tweede klantsegment toe: vrouwen met grote maten qua omvang. Dankzij de webshop bedient Naron niet alleen klanten uit Nederland, maar ook uit het buitenland.   

2. Value Proposition | Waardepropositie

Je waardepropositie is de toegevoegde waarde die je met je product of dienst aan klanten biedt. Wat is je onderscheidende kracht: waarom komen klanten liever bij jou dan bij de concurrent? Is het je unieke assortiment, je uitstekende service, het gebruiksgemak?

Nog beter dan dit zelf bedenken, is om de vraag te stellen aan je klanten. Dat kan tot verrassende inzichten leiden.

“Business Model Canvas voorbeeld”

Slagerij van Eijk dacht dat klanten kwamen voor het kwaliteitsvlees en service, maar na het ondervragen van klanten gaf het merendeel aan dat ze het parkeergemak de doorslag geeft. Een belangrijk inzicht: de plannen voor een filiaal middenin een drukke winkelstraat zijn hierdoor in de ijskast beland. 

3. Customer Relationships | Klantrelaties

Wat voor relatie heb je met klanten? De relatie van een energieleverancier met klanten kun je omschrijven als transactioneel, want de factuur is het enige contactmoment met de klant. 

Blijven klanten je trouw of switchen ze makkelijk naar de concurrent? Investeren in een goede relatie met je klant, bijvoorbeeld door snelle en persoonlijke service, kan ervoor zorgen dat mensen blijven terugkomen.

Denkoefening: wil je dezelfde relatie met al je klanten? Of wil je diversifiëren? Bijvoorbeeld een persoonlijke relatie met je beste klanten en met andere klanten een transactionele relatie (zie ook klantpiramide). Je kunt hier strategische keuzes in maken.

“Business Model Canvas voorbeeld”

Porsche Centrum Gelderland heeft geen gold- of platinumklanten, maar geeft iedereen die over de drempel stapt de royal treatment. Of je nu een potentiële koper bent, of een Porsche-fan die stickers verzamelt. Iedere bezoeker wordt uitgenodigd voor elk toekomstig event. Mark Wegh: “Dat doe ik met oog op de lange termijn; als jij of een bekende ooit een Porsche gaat kopen, dan ben ik de eerste aan wie je denkt.”

Bekijk hier het volledige Business Model Canvas van Porsche Centrum Nederland

4. Channels | Kanalen

Via welke kanalen bereik je klanten? Via een fysieke winkel, een webshop, via retailers, tussenpersonen of op beurzen? Benut je één verkoopkanaal of meerdere, en wat is je strategie? De meeste chocoladerepen van Tony’s Chocolonely liggen ‘gewoon’ bij de Albert Heijn, maar sommige ‘limited editions’ zijn weer exclusief bij Marqt te verkrijgen. Je kunt er ook voor kiezen per klantgroep een ander kanaal te gebruiken. Bijvoorbeeld een webshop voor consumenten, verkoopadviseurs voor zakelijke klanten, een fysieke winkel voor senioren. Weet jij welke doelgroepen welke kanalen het meeste gebruiken? Doe eens onderzoek en vraag het je klanten.

Denk behalve distributiestrategie ook aan je marketingstrategie: via welke offline en online kanalen communiceer je met klanten?

Ondernemers Veldhuyzen

Foto: Dick Veldhuijzen van Veldhuyzen Kaas 

“Business Model Canvas voorbeeld”

Veldhuyzen Kaas handelde 12 jaar geleden nog met markthandelaren en kaasspeciaalzaken in Nederland. Toen die markt in het slop kwam, besloot het bedrijf zich op export te storten. Inmiddels exporteert Veldhuyzen Kaas naar 50 landen ter wereld. Sommige specialiteiten zijn maar in één land te krijgen. Het bedrijf verkoopt niet direct aan consumenten, maar aan retailers, waarvoor beurzen een belangrijk kanaal zijn.

Bekijk hier het volledige Business Model Canvas van Veldhuyzen Kaas

5. Revenue Streams | Inkomstenstromen

Dit onderdeel gaat over het verdienmodel van je bedrijf. Er zijn veel verschillende verdienmodellen mogelijk. Verdien je aan de losse verkoop van producten, aan abonnementen, of via een lokaasmodel, zoals Nespresso? Nespresso haalt klanten binnen met goedkope koffiemachines en verdient vervolgens jarenlang aan de verkoop van dure cups. Bedenk wat de belangrijkste inkomstenstromen voor jouw bedrijf zijn. 

“Business Model Canvas voorbeeld”

Fitnessbedrijf MyCircle verdient aan abonnementsinkomsten van eigen clubs én verkoopt hun concept aan franchisenemers. Daarnaast krijgt MyCircle een percentage van de abonnementen van franchisenemers. Eigenaar Medi Nikmohamadian: “Eigen clubs leveren meer rendement op, maar vergen ook meer van je organisatie. Daarom gaan we voor the best of both worlds.”

6. Key Resources | Belangrijkste bedrijfsmiddelen

Welke mensen en middelen zijn cruciaal om toegevoegde waarde te kunnen leveren aan je klanten? Dit zijn je belangrijkste bedrijfsmiddelen. Je kunt denken aan fysieke middelen (computers en vrachtwagens), intellectuele middelen (patenten en keurmerken) of menselijke middelen (personeel). Bedrijfsmiddelen kunnen zelfs een bron voor een nieuw verdienmodel zijn. Zo zat de cloud-infrastructuur van Amazon zo goed in elkaar, dat het bedrijf dit inmiddels als service aanbiedt aan bedrijven als Netflix.  

“Business Model Canvas voorbeeld”

DS Internet Trading bestaat uit vijftien webshops die o.a. serverkasten, patchkasten en wijnklimaatkasten verkopen. Het belangrijkste bedrijfsmiddel is niet het product, maar de achterliggende logistiek. DS Internet Trading verkoopt alleen producten die hetzelfde logistieke patroon volgen. De producten worden eerst ingekocht en pas bij commercieel succes zelf geproduceerd. Een ander belangrijk middel is marketing: DS Internet Trading creëert een markt door Google te domineren.

Bekijk hier het volledige Business Model Canvas van DS Internet Trading

7. Key Activities | Kernactiviteiten

Wat doe je elke dag om je bedrijf draaiende te houden en waarde toe te voegen voor klanten? Dit zijn je kernactiviteiten. Dit kan betrekking hebben op de ontwikkeling van producten of diensten, op het onderhouden van relaties met klanten of op het werven van nieuwe. Je kunt strategische keuzes maken door bepaalde activiteiten wel of niet uit te besteden, zoals logistiek.

Omnimap

Foto: Raul Pesch van Omnimap 

“Business Model Canvas voorbeeld”

Omnimap ontwikkelt IT-oplossingen voor klanten. Hun abonnementsmodel dwingt hen om continu functionaliteiten toe te voegen, net zoals Netflix nieuwe series moet blijven maken om abonnees te behouden. Omnimap’s kernactiviteit is daarom development. Om meer klanten te bedienen, stond het bedrijf voor de keuze: tientallen accountmanagers aannemen óf uitbesteden aan partners. Omnimap kiest bewust voor dat laatste en focust zelf vooral op development als core business.

Bekijk hier het volledige Business Model Canvas van Omnimap

8. Key Partners | Belangrijkste partners

Welke partners heb jij nodig om te kunnen bestaan? Het gaat hier niet om leveranciers die makkelijk inwisselbaar zijn – zoals een groothandel – maar over partners met speciale kennis of capaciteiten die jij niet hebt. Partners die jou helpen nog meer waarde toe te voegen voor klanten. Strategische partners kunnen doorslaggevend zijn voor het laten groeien van je bedrijf.

“Business Model Canvas voorbeeld”

Holland Water wil haar waterzuiveringssysteem wereldwijd verkopen. Elk land kent weer wet- en regelgeving als het gaat om water. Daarom werkt Holland Water in elk land met lokale distributeurs die sales en onderhoud op zich nemen. Behalve kennis van wet- en regelgeving, hebben zij een groter netwerk en kennen zij de markt veel beter dan Holland Water zelf.

9. Cost Structure | Kostenstructuur

Wat zijn de grootste kostenposten binnen je bedrijf? Personeel, huisvesting, productielijnen, logistiek? Vaak hangt dit samen met je belangrijkste bedrijfsmiddelen. Zijn er kostenposten waarop je kunt besparen en waarop juist niet?

Denkoefening: Wat is de verhouding kosten/inkomsten voor verschillende klantsegmenten? Zijn er segmenten met veel kosten en relatief weinig inkomsten? Aan welke klanten verdien je juist? Kun je nog scherpere keuzes maken in klantsegmenten?

Cincero

Foto: Ricardo Soto Escamilla van Cincero IT

“Business Model Canvas voorbeeld”

Om te kunnen concurreren met gigantische IT-bedrijven, heeft mkb-bedrijf Cincero IT haar bedrijf lean & mean ingericht. Hoewel concurrenten enorm met geld smijten om goede specialisten binnen te halen, doet Cincero IT hier niet aan mee. Zij betalen een ‘goed’ salaris en proberen mensen voor zich te winnen met persoonlijke aandacht en sociale activiteiten. Ook schrapt het bedrijf kritisch elk overbodig proces.

Business Model Canvas template ingevuld, en nu?

Heb je het Business Model Canvas template helemaal ingevuld? Zet dan de volgende stap: op zoek naar je volgende businessmodel.

Wil je snijden in kosten of juist een nieuwe inkomstenstroom genereren? Moet je daarvoor je waardepropositie veranderen of juist een nieuw klantsegment aanboren? Zou je een van je bedrijfsmiddelen kunnen vermarkten als product?

Stel jezelf steeds de vraag: wat is de invloed van verandering in één bouwsteen op de andere acht bouwstenen van mijn businessmodel? Stel, je wilt een nieuw klantsegment bedienen: welke bedrijfsmiddelen heb je daar dan voor nodig? Heb je andere kanalen nodig om deze nieuwe groep klanten te bereiken? Op deze manier kun je het Business Model Canvas template gebruiken om je businessmodel te vernieuwen.

Bekijk hoe andere ondernemers hun bedrijf nieuwe mogelijkheden verkenden met het Business Model Canvas template:

Helaas kan de video niet getoond worden vanwege jouw cookie-instelling.

Zet je cookie-instelling op compleet en bekijk de video

Helaas kan de video niet getoond worden vanwege jouw cookie-instelling.

Zet je cookie-instelling op compleet en bekijk de video