Ondernemers met kaas

Concurrentieanalyse model: in 3 stappen je concurrentie in beeld

Het concurrentieanalyse model

Om je als bedrijf te kunnen onderscheiden, is het belangrijk om te weten wat de concurrentie doet. In dit artikel leggen we uit hoe je dit stapsgewijs kunt analyseren met een concurrentieanalyse model. 

Wat is een concurrentieanalyse model?

Met een concurrentieanalyse model kun je de concurrentie in kaart brengen. Je kunt een concurrentieanalyse uitvoeren als onderdeel van de Context Canvas-tool. Dit is een goede voorbereiding op het invullen van het Business Model Canvas template.

Een concurrentieanalyse is niet iets wat je één keer doet bij het starten bij een bedrijf, maar ook regelmatig tíjdens het runnen van een bedrijf. Zijn er nieuwe concurrenten bijgekomen? Wat is hun verdienmodel? In hoeverre vormen zij een bedreiging?

Het is inmiddels een beetje afgezaagd om over Uber en Airbnb te beginnen, maar zij laten wél zien hoe belangrijk het is om je concurrentie regelmatig te analyseren. Tip: vul ook eens het Business Model Canvas in voor de concurrent, om je onderscheidende vermogen aan te scherpen.

Het vijfkrachtenmodel van Porter

Je kunt een concurrentieanalyse op allerlei manieren uitvoeren. Het vijfkrachtenmodel van Porter is een bekende tool om de concurrentie in een bepaalde branche te analyseren. Het vijfkrachtenmodel is vooral geschikt om te bepalen of een markt wel of niet aantrekkelijk is. Hier lees je er meer over. Het driestappenmodel hieronder is bedoeld om verder in te zoomen op je directe concurrenten.

Stap 1 concurrentieanalyse model: identificeer je concurrenten

Stap één is identificeren wie je concurrenten zijn. Hierin kun je onderscheid maken tussen directe en indirecte concurrenten. Directe concurrenten zijn bedrijven die precies hetzelfde doen als jij. Voor Slagerij van Eijk zijn dat bijvoorbeeld andere slagerijen. Indirecte concurrenten zijn bedrijven die met een andere oplossing in dezelfde behoefte van de klant voorzien. Voor Slagerij van Eijk zijn bijvoorbeeld supermarkten of online aanbieders van maaltijdboxen. Stel jezelf bij het identificeren een aantal vragen:

a. Hoe groot is het speelveld waarop concurrenten zich bevinden?  

Een kapper of makelaar zal vooral concurrentie hebben in zijn eigen woonplaats. Een bruggenbouwer concurreert misschien juist internationaal. Uiteraard kan dit veranderen. Eerder bevond de concurrentie van een opticien zich vooral in zijn directe omgeving, maar met Ace & Tate hebben opticiens er juist online concurrentie bij.

b. Welk klantsegment bedienen concurrenten?

Hetzelfde product kan voor een ander marktsegment bedoeld zijn. Porsche en Kia maken allebei auto’s, maar voor heel andere klanten. Apple concurreert wel met Samsung, maar minder met Motorola. Uiteraard kunnen ook hierbinnen verschuivingen plaatsvinden. Motorola kan bijvoorbeeld ineens met een high-end telefoon op de markt komen.

My Circle

Foto: Sportclub MyCircle

“Concurrentieanalyse voorbeeld”

MyCircle is een cirkel van fitnessapparaten waarop mensen in 25 minuten alle spiergroepen kunnen trainen. Dit concept is niet nieuw. Maar concurrentie bevond zich alleen in het luxesegment sportclubs met abonnementen van 80 euro per maand. MyCircle boort bewust een ander segment aan met een abonnementsprijs van 39,50 euro. Low budget clubs waar je al voor 20 euro kunt sporten, ziet MyCircle niet als directe concurrent. Eigenaar Medi Nikmohamadian: “Daarvoor krijg je ook basic voorzieningen en weinig begeleiding. Wij spreken een wat oudere doelgroep aan van 55+ die wil sporten in een kleine groep met goede begeleiding van een personal trainer.”

c. Is er sprake van nieuwe concurrenten in de markt?

‘Nieuwe concurrentie’ kun je op twee manieren interpreteren. Zijn er nieuwe directe concurrenten, zoals nieuwe fitnessclubs die openen vlakbij bestaande clubs? Of is er sprake van een nieuwe soort concurrent? Zoals fitnessaanbieder OneFit, die één abonnement biedt waarmee leden bij honderden verschillende sportclubs kunnen sporten.

Wat betekent nieuwe concurrentie voor jouw business? Pikken ze een deel van je markt in of spreken ze toch nét een ander klantsegment aan? Of biedt nieuwe concurrentie juist ook kansen? Voor bestaande sportscholen biedt OneFit juist ook een extra verdienmodel: ze krijgen een vergoeding voor bezoekers die nooit een zelfstandig abonnement bij hen zouden afsluiten

Leyten

foto: Wim de Bekker, Leyten & Van der Linde rentmeester en makelaardij

“Concurrentieanalyse voorbeeld”

Leyten & Van der Linde is een agrarische makelaardij actief in Flevoland. Het bedrijf heeft niet alleen concurrentie van andere makelaars in de omgeving, maar van online veilingen. Wim de Bekker: “Toch zie ik dat niet als een grote bedreiging. Een boerderij heeft veel emotionele waarde, die laat een boer niet zomaar door iedereen verkopen. Mensen willen dat hun boerderij in goede handen terechtkomt, bij een veiling heb je daar geen controle over.”

Stap 2 concurrentieanalyse model: verzamel informatie over je concurrentie

Verzamel informatie over je belangrijkste concurrenten via desk- of fieldresearch. Pluis hun websites uit, breng ze indien mogelijk een bezoek, lees wat er over ze geschreven wordt in de media en bezoek beurzen of events waar concurrenten komen.

Verzamel in ieder geval antwoord op de volgende vragen:

Verzamel in ieder geval antwoord op de volgende vragen:

  • Welke klantsegmenten bedienen concurrenten?
  • In welke regio zijn concurrenten actief?
  • Welke producten of diensten bieden concurrenten?
  • Welke aanvullende services bieden concurrenten?
  • Welke prijzen hanteren concurrenten?
  • Welke kanalen gebruiken concurrenten om klanten te bereiken?
  • Wat is de marketingstrategie van concurrenten?

Stap 3 concurrentieanalyse model: analyseer je concurrentie

Tijd voor de daadwerkelijke analyse. Vergelijk concurrenten op hun verschillende eigenschappen met elkaar én met je eigen bedrijf. Waarin zijn concurrenten onderscheidend? Bedienen ze een ander klantsegment dan jijzelf? Bieden ze extra services die meer gemak opleveren? Is hun naamsbekendheid groter? Hebben ze acties of aanbiedingen waarmee ze klanten winnen? Bereiken ze klanten via andere kanalen? Waarin is jouw bedrijf juist onderscheidend ten opzichte van concurrenten?

“Concurrentie analyse voorbeeld”

Van analyse naar acties. De belangrijkste concurrenten van Porsche Centrum Gelderland zijn andere Porschedealers. Dealers kunnen zich niet kunnen onderscheiden op product of prijs en ook hun websites zijn identiek. Toch proberen dealers zich op andere dingen van elkaar te onderscheiden, zoals assortiment, beleving en service. Porsche Centrum Gelderland is bijvoorbeeld de enige met klassieke Porsches, bereikt klanten via een eigen relatiemagazine en organiseert jaarlijks tientallen events. Hoewel dealers alleen in hun eigen regio mogen adverteren, kan eigenaar Mark Wegh via Linkedin wel op persoonlijke titel zijn 20.000 volgers op de hoogte houden.

To do lijst concurrentieanalyse model 

  • Actie maak een longlist van directe, indirecte en nieuwe concurrenten. Dit kun je het beste doen door online onderzoek te doen. Zoek welke bedrijven nog meer jouw product of dienst aanbieden. Bedenk hoe je klanten zoeken. Dus zoek niet alleen op ‘agrarische makelaar Flevoland’, maar ook op ‘boerderij verkopen’. 
  • Actie maak een shortlist van de 5 à 10 belangrijkste concurrenten. Beschrijf waarom je ze als concurrent ziet. Bewaar de longlist ook. Een concurrent die nu niet bedreigend is, kan dit in de toekomst wel worden.
  • Actie verzamel van je belangrijkste concurrenten informatie over hun klantsegment, regio, producten en diensten, aanvullende services, prijzen, kanalen en marketingstrategie.
  • Actie maak een tabel en geef je belangrijkste concurrenten scores met plussen en minnen. Je kunt ook voor elke partij een volledige SWOT-analyse maken. Meer daarover lees je in dit artikel.
  • Actie trek conclusies. Waar liggen kansen om je bedrijf te verbeteren en nog meer te onderscheiden ten opzichte van je concurrenten? Ook hiervoor kun je de SWOT-analyse gebruiken.