Naron Li

5 marketinggeheimen van lingeriewinkel Naron

  • Leestijd: 02:00
  • 4977 Views
  • 2

Van ‘winkeltje’ naar omnichannel businessmodel

Ondernemer: Nathalie en Sharon Richheimer
Bedrijf: Naron
Komt uit: Breda

Ondernemer sinds: 1996

De beste business ideeën ontstaan vaak uit een persoonlijke behoefte. Sharon Richheimer kon geen mooie lingerie voor grote (cup)maten vinden en bedacht dé oplossing: zelf een zaak beginnen. Samen met haar zus Nathalie opende ze een lingeriewinkel voor grote cupmaten in Breda. Twintig jaar later heeft ‘Naron’ verschillende uitbreidingen, een uitstapje naar kleding én de lancering van een succesvolle webshop achter de rug. In het businessmodel van Naron gaan offline en online hand in hand. Het enige dat ontbreekt? Een digitale ‘fitting’ tool. Vijf tips en één oproep van Naron.

1. Bied een uniek assortiment

“In het begin hebben we ons gespecialiseerd in lingerie voor grote cupmaten, dus niet per se grote omvang. Juist in grote cupmaten in combinatie met een smalle taille was heel weinig aanbod. Later hebben we ons aanbod uitgebreid met grotere maten qua omvang. Ons assortiment loopt tot en met cup K in de UK, gelijk aan cup O in Europa. We onderscheiden ons niet alleen met de maten die we voeren, maar ook met onze vakkundige, informele manier van adviseren en de stijl van de collectie: jong en trendy in plaats van degelijk en functioneel. Daarmee trekken we klanten uit heel Nederland en, dankzij onze webshop, ook uit het buitenland. Inmiddels staat de teller op 28.000 klanten.”

2. Zoek de publiciteit op

“Een belangrijke doorbraak voor ons was deelname aan het brievenprogramma Lieve Martine van KRO. Toevallig kenden wij Martine van een eerdere uitzending en wist zij van ons businessplan. Zij hadden een brief ontvangen van een meisje dat met haar slanke taille en grote cupmaat geen lingerie kon vinden. Die uitzending vlak na de opening van onze winkel heeft ons direct heel veel klanten opgeleverd. Natuurlijk hebben we geluk gehad met die uitzending, maar we raden iedereen aan om de publiciteit op te zoeken.”

“De teller staat op 28.000 klanten”

3. Speel flexibel in op vraag

“Na vijf jaar groeiden we uit ons eerste pand en was er ook steeds meer vraag naar leuke kleding voor grote (cup)maten. We verhuisden naar een groter pand en gingen ook kleding verkopen. Dat liep een paar jaar heel goed, tot 2014, toen de kledingverkoop door de crisis zwaar terugliep. We hebben kleding afgestoten en focussen nu weer volledig op lingerie. Het was een leuk uitstapje, maar niet onze core business. We laten ons altijd drijven door de vraag van klanten: bij het uitbreiden én afstoten van ons assortiment.”

4. Adopteer nieuwe ontwikkelingen

“Inmiddels zullen weinig ondernemers de potentie van online verkopen nog onderschatten, maar dat is weleens anders geweest. Ook wij hadden vooraf twijfels, want online kunnen we niet dezelfde service leveren als in de winkel. Klanten kunnen niet passen en wij kunnen niet meekijken en adviseren. Toch zijn we al in 2006 gestart met een webshop, omdat we ook kansen zagen om nog veel meer klanten te bereiken. Tegelijk hebben we er ook concurrentie bij gekregen; klanten hebben online toegang tot veel meer aanbod. Maar de markt is groot genoeg; ook met deze nieuwe concurrentie blijven we groeien, online én offline.” 

 “Het vertalen van onze service naar online blijft work in progress” 

5. Laat offline en online elkaar aanvullen

“We geloven heilig in de combinatie van offline en online. Veel klanten van verder weg komen eerst een keer langs in de winkel, krijgen advies, en doen hun volgende aankoop online. Het gebeurt ook andersom: mensen bestellen online, zijn niet helemaal tevreden met de pasvorm en komen dan toch een keer persoonlijk langs. Voor ons werkt de combinatie van twee kanalen heel goed. Onze winkel is onlosmakelijk verbonden met de webshop en andersom. Als er een digitale tool komt, krijgt die ook een plekje in de winkel. Naron 3.0 is ons strategische plan om offline en online de komende jaren nog veel verder te gaan integreren.”

Oproep: partners gezocht!

“Het vertalen van onze service en advies naar online, is nog steeds work in progress. Er zijn inmiddels wel digitale fitting tools voor kleding, maar niet voor lingerie. Omdat de markt kleiner is én borsten veel ingewikkelder zijn. We zoeken partners die willen meedenken en investeren in de ontwikkeling van zo’n tool en de verdere uitrol van Naron 3.0. We praten bijvoorbeeld met lingerieleveranciers, voor wie het ook aantrekkelijk is als er een digitale fitting tool komt. Het kan immers wereldwijd bijdragen aan de verkoop van lingerie. We zouden via BusinessBoost graag in contact komen met potentiële partners die ons bij onze digitale groeiambities kunnen helpen. Tips zijn welkom!”

Ben jij de partner die Naron zoekt? Neem contact op!