Jimmy Van Zaanen

5 tips om het beste uit je personeel te halen

  • Leestijd: 00:00
  • 323 Views
  • 1

De tips van ondernemers op BusinessBoost Experience in Zwolle

Als ondernemer wil je samen met je personeel optimaal presteren. Hoe zorg je dat elke medewerker lekker in z’n vel zit, goed rendeert en voor het bedrijf door het vuur gaat? Vijf tips van ondernemers op BusinessBoost Experience in Zwolle om het maximale uit je team te halen.

1. Wees zelf een rolmodel

“Ik heb zestien man personeel die zich dagelijks allemaal uit de naad werken”, zegt Roel Velstra van RAF Sport Lelystad. “Dan kan ik natuurlijk niet zelf achteroverleunen en alleen maar de leuke klusjes doen. Als er even geveegd of gedweild moet worden, doe ik dat dus ook. Goed voorbeeld doet goed volgen. Ik ben meer een collega dan een leidinggevende, we vormen echt een team. Zeker in deze tijden dat mensen snel van baan veranderen, is het heel belangrijk dat je binding houdt met je medewerkers. Daardoor blijven ze loyaal en stappen ze niet voor een paar euro extra salaris over naar een concurrent.”

2. Geef vrijheid en vertrouwen

“Toen ik nog bij een bedrijf in dienst was, zei mijn leidinggevende: ‘Ik trek je alleen aan je haren als je verzuipt’”, zegt Marco Verhoef van PV Accountants. “Het vertrouwen dat ik door die vrijheid voelde, werkte erg motiverend. Dat motto hanteer ik dan ook nu ik zelf werkgever ben. Medewerkers voelen zich meer betrokken, ook bij hun klanten. Die zien ze vooral als hun eigen klant in plaats van de klant van het bedrijf waarvoor ze werken. Het is wel belangrijk dat je bij iedereen weet in hoeverre hij of zij de vrijheid aankan. Het gaat om mensen en dat vergt maatwerk. Iemand zonder ervaring heeft meer sturing nodig dan iemand die al twintig jaar in dienst is.”

3. Kijk vooral naar iemands motivatie

“Als iemand bij ons wil werken, kijk ik niet zozeer naar het cv, maar vooral naar diens motivatie”, zegt Jimmy van Zaanen van 21ToolKit BV. “Waarom wil diegene zo graag hier werken en wat wil hij of zij leren? Aan een leergierig persoon heb je veel meer dan iemand met alleen de juiste kennis of ervaring. Een goed voorbeeld is een afgekeurde liftmonteur die nu bij ons werkt. Hij had totaal geen ervaring met onderwijs of werken met kinderen, maar het leek hem ontzettend leuk om dit werk te doen. Eerst was hij verlegen en onzeker, maar door hem in het diepe te gooien en praktijkervaring op te laten doen, leerde hij razendsnel. Nu zit hij helemaal op z’n plek en barst hij van het zelfvertrouwen.”  

4. Zorg voor zelfkennis en zelfreflectie

“Het is belangrijk dat iedere medewerker goed weet wat die kan en waar die zich nog in kan ontwikkelen en verbeteren”, zegt René van Amersfoort van vABC BV. “Als ik een nieuwe medewerker aanneem, vraag ik altijd wat zijn of haar waarden zijn en waar diegene van droomt. Zelfkennis is ontzettend belangrijk, als je weet waar je tegenaan loopt, weet je ook wat er beter kan. Ook moet iedere medewerker constant in de spiegel kijken en zich afvragen of bijvoorbeeld zijn ego niet te veel in de weg zit om een stap te maken. We hebben in het bedrijf een speciale opmerking als iemand onnodig in obstakels denkt: ‘Volgens mij luister je nu te veel naar je duiveltje’.” 

5. Geef mensen verantwoordelijkheden

“Voorheen runde ik mijn afdeling als een soort dictator”, zegt Martin Hogeveen van Wonen Zuidwest Friesland. “Dat leek me noodzakelijk om alle neuzen dezelfde kant op te krijgen. Maar door alle touwtjes in handen te houden, zat ik zelf met stapels werk en waren de mensen niet bereid een extra stapje te zetten. Nu geef ik de mensen stuk voor stuk meer verantwoordelijkheden, per persoon verschilt het welke. Het leuke is dat ik in gesprekken met de medewerkers merk dat ze beter in hun vel zitten, sneller zelf een oplossing zoeken en zie dat ze niet meer om klokslag vijf uur naar huis gaan.”

Als eerste nieuwe inspiratie en updates over events ontvangen?