Hv5 6572

Je bedrijfsmodel vernieuwen

  • Leestijd: 02:00
  • 500 Views
  • 1

6 adviezen van ondernemers om je bedrijfsmodel te vernieuwen

Ondernemer: BusinessBoost On Tour
Bedrijf: Eindhoven 24 januari

Hoe vernieuw jij je bedrijfsmodel, zodat je ook in de toekomst stevig in je schoenen staat? Drie ondernemers die BusinessBoost bezochten, geven advies.

1.‘Beter goed gejat dan slecht verzonnen’
Emma Groot, YAG, Eindhoven

“Het idee voor adviesbureau Young Advisory Group ontstond toen drie studenten uit Groningen als chauffeur werkten voor zakelijke klanten. Die vroegen vaak: ‘Hoe kijk jij tegen dit probleem aan en wat leer je op de universiteit?’ Wij bieden een frisse blik op bedrijfsvoering, tegen een lager tarief dan de grote consultants. In onze projecten merken we vaak dat een goed idee niet per se nieuw hoeft te zijn. Maak gebruik van de kennis en ervaring van andere ondernemers. Precies wat we leerden bij de BusinessBoost-sessie.”

2. ‘Houd je netwerk warm’
Emma Groot, YAG, Eindhoven

“Werknemers en ex-werknemers maken of breken je bedrijf. Je kunt dus maar beter al je contacten warmhouden. Wij hebben een groot alumni-netwerk achter ons. Dat bestaat uit ex-medewerkers die na hun afstuderen moesten vertrekken bij YAG, want dat is het bedrijfsmodel; alleen studenten werken bij YAG. We kunnen altijd een beroep doen op ons netwerk, bijvoorbeeld een voormalig medewerker van YAG om advies vragen bij een van onze projecten. Daar maken wij gebruik van, óók bij de vernieuwing van ons bedrijf. We zitten nu in een proces van professionalisering. Van een compleet platte organisatie bouwen we aan een bedrijf met meer structuur.”

3. ‘Niet bang zijn voor verandering’  
Bram van der Ven, Classic Centre, Etten-Leur

“Het einde van de fossiele brandstof is in zicht en dat is een grote verandering voor bedrijven zoals Classic Centre. Wij restaureren klassieke auto’s, vooral uit de jaren veertig en zeventig. Daar is nu genoeg werk voor, maar met de veranderende energievoorziening kijken wij natuurlijk ook naar wat dat betekent voor de toekomst van ons bedrijf. Daarom onderzoeken wij nu de mogelijkheid om een universeel pakket te maken waarmee we iedere oldtimer kunnen voorzien van een elektrische motor. Je moet meegaan met veranderingen en met de nieuwe techniek. Een van de tips bij BusinessBoost was ‘wees niet bang voor verandering’. Daar kan ik me helemaal in vinden.”

4. ‘Vergeet je passie niet’
Bram van der Ven, Classic Centre, Etten-Leur

“Ook al veranderen de omstandigheden, houd vast aan die passie waarmee je je bedrijf begon. Bij mij is dat de liefde voor klassieke auto’s. Als het straks voor mensen met een klein budget te duur wordt om een klassieker te rijden (benzine wordt heel duur en je mag niet meer met een oude auto de stad in), zou voor mij ook een hoop lol verloren gaan. Ik wil niet alleen werken voor investeerders die een klassieker puur voor het geld hebben. Ik zoek dus naar mogelijkheden om de liefhebber te blijven bedienen. Misschien is een universeel elektrisch motorblok daar wel de oplossing voor.”

5. ‘Waar word je gelukkig van? Maak daar je werk van’
Marjon Bovens, Huis van haar Bron, Beesel

“Ik zie in mijn werk veel ondernemers, bestuurders en managers die vastlopen, mensen met een burn-out of een depressie. Die begeleid ik, zodat ze weer in hun kracht komen. Mijn advies: laat je leiden door waar je gelukkig van wordt. Zet die bezieling om in zakelijkheid. Als je alleen voor het geld gaat, is de kans groot dat je uiteindelijk ongelukkig wordt.”

6. ‘Spreek de taal van je klanten’
Marjon Bovens, Huis van haar Bron, Beesel

“Je hart volgen is mooi, maar je moet natuurlijk ook snappen hoe je jouw product of dienst overbrengt. Anders heb je geen (nieuw) bedrijfsmodel. Daarom moet je de taal van je klanten spreken. Dat is één van de lessen die ik heb geleerd bij BusinessBoost. Mijn klanten zijn andere ondernemers, zoals de deelnemers van dit event, dus ik heb goed naar ze geluisterd.”

Ondernemers zoals Emma, Bram en Marjon ontmoeten? Bezoek onze events!