Credos

6 credo’s voor klantenbinding

  • Leestijd: 03:00
  • 1525 Views
  • 1

Koning van klanten

Ondernemer: Mark Wegh
Bedrijf: Porsche Centrum Gelderland
Komt uit: Heteren

Ondernemer sinds: 2005

Mark Wegh is een man van details (zijn telefoonnummer bevat cijfers van Porschemodellen), een man van onderbuikgevoel (“ik neem alle beslissingen op intuïtie”), maar vooral een man van lange relaties. Iedereen die over de drempel van Porsche Centrum Gelderland stapt, krijgt de royal treatment. “Ook mensen die geen geld bij ons uitgeven, kunnen een waardevolle ambassadeur voor ons centrum zijn.”

1. Elke klant is koning

“Laten we wel zijn: niet iedereen heeft geld voor een Porsche. Maar of je nu een potentiële koper bent of een Porsche-fan die stickers verzamelt; bij ons ben je altijd welkom. We hebben geen gold- of platinummembers met extra voordeeltjes; iedereen krijgt dezelfde behandeling. Al heb je alleen ooit een schroefje gekocht, we nodigen je uit voor al onze toekomstige events. Dat doe ik met oog op de lange termijn; als jij of een bekende ooit wel een Porsche gaat kopen, dan ben ik de eerste aan wie je denkt.”

2. Creëer een clubhuis

“We verkopen geen Porsches, maar een jongensdroom. We onderscheiden ons van andere dealers door een belevingswereld rondom Porsche te creëren. De auto is overal hetzelfde, dus je toegevoegde waarde zit in wat je nog méér doet. Wij organiseren gerust 80 events per jaar, veel klanten komen hier wekelijks over de vloer. Ons centrum is een clubhuis waar je leuke mensen ontmoet en verwend wordt met lekkere hapjes en drankjes. Zo creëren we reuring rond het merk én binding met onze klanten.”

3. Vergeet de vrouwen niet

“98% van onze klanten is man. Maar vergis je niet; de vrouw beslist. Daarom organiseren we elk jaar een ladies night, afgelopen november met 600 gasten. Die vrouwen leggen we de hele avond in de watten. Zij moeten het goed vinden dat hun man een Porsche koopt, dus we moeten ook hén aan het hof maken.”

4. Wees 24-7 bereikbaar

“Klanten kunnen ons 24-7 bereiken bij pech of problemen. Na 19.00 ’s avonds neem ikzelf altijd op. Negen van de tien keer kan ik een probleem telefonisch al oplossen. Krijgt iemand zijn auto bij Schiphol niet meer open? Dat komt door hoge straling; automatische vergrendeling werkt niet, maar het gewone slot wel. Die extra service is superbelangrijk.”

5. Bied het beste aanbod

“Als je klanten uit heel Nederland, of zelfs de hele wereld, wil trekken, moet je het allerbeste aanbod hebben. Iedereen die een auto gaat kopen, oriënteert zich vooraf op internet. Ga je vervolgens naar die dealer met 5 modellen of naar die met 40 modellen? Wij hebben het grootste aanbod én zijn de enige dealer met klassieke Porsches. Daarmee trekken we klanten van over de hele wereld naar Heteren.”

6. Bereik klanten online

“Als autodealer mag je alleen adverteren in je eigen district. Ik mag dus wel adverteren in De Gelderlander, maar niet in De Telegraaf. Ik ga hier creatief mee om door heel actief te zijn op social media. Daar deel ik Porsche-nieuws, nieuwe modellen in ons assortiment, events die ik bezoek. Dat doe ik op persoonlijke titel, niet als bedrijf, want dan is het geen reclame. Maar met 20.000 volgers bereik ik zo toch klanten in heel Nederland.”

Op de hoogte blijven van de laatste ondernermerstips?