E Commerce

6 groeigeheimen van een e-commerce-ondernemer

  • Leestijd: 03:00
  • 2485 Views
  • 11

‘Ik gooi vijf ballen in de lucht en kijk welke overblijven’

Ondernemer: Daniel Spijker
Bedrijf: DS Internet Trading
Komt uit: Enschede

Ondernemer sinds: 2007

Vroeger maakte hij de computers van zijn ouders kapot, nu is Daniel Spijker een succesvol IT-ondernemer. Wat begon als een IT-bedrijf gespecialiseerd in netwerkbeheer, groeide ‘per ongeluk’ uit tot een serie webshops. Daniel’s idee was om webshops voor anderen te gaan bouwen, maar zijn eerste eigen webshop liep zo goed dat hij daar nooit meer mee is gestopt. Inmiddels heeft hij vijftien webshops en een magazijn van ruim 1.500 m2 op zijn naam staan. Wat is zijn groeigeheim?

1. Drie gouden criteria

“Ik ben groot geworden met de verkoop van patchkasten waarin je netwerkkabels samenbrengt. Je vindt ze in datacenters, maar ook in elk mkb-bedrijf. Inmiddels heb ik ook webshops voor wijnklimaatkasten en kluizen. De logistiek is identiek; het zijn allemaal kasten gevuld met lucht. Ik hanteer drie gouden criteria voor producten: ze mogen niet trendgevoelig zijn, geen houdbaarheidsdatum hebben en er mogen er niet te veel in een zeecontainer passen. Die laatste moet ik denk ik even uitleggen, want meestal is het andersom. Ik importeer liever weinig producten per container om het risico te beperken. Als er iets gebeurt met een container met 500 stuks is dat minder erg dan bij 1.000 stuks. Daarnaast wil ik niet te veel pieken in de voorraad hebben en gaat productontwikkeling sneller als de aantallen per zending klein blijven. Mede hierdoor kunnen we sneller inspelen op de steeds veranderende markt.”

“Ik importeer liever een halflege container dan een tjokvolle”

2. Markt creëren, Google domineren, importeren

“Als ik een webshop met een nieuw product lanceer, is stap één het creëren van een markt. Oftewel: zorgen dat mensen het product leren kennen en hier vraag naar ontstaat. Dat doen we door Google te domineren; daar gaat veel marketingbudget naartoe. In de beginperiode koop ik producten in bij distributeurs. Pas als een product zich commercieel bewezen heeft, ga ik investeren in eigen productontwikkeling. Inmiddels importeren we onze eigen patchkasten, wijnklimaatkasten en kluizen direct uit fabrieken in China.”

3. Wedden op meerdere paarden

“Ik ben groot geworden met patchkasten, maar dat succes kan met de opkomst van de cloud ook een keer over zijn. Je moet niet afhankelijk zijn van één product, maar op meerdere paarden wedden. Ik gooi vijf ballen in de lucht en kijk welke over blijven. Op dit moment zijn dat patchkasten, wijnklimaatkasten en kluizen, maar dat kunnen over vijf jaar ook heel andere producten zijn. Als ze maar aan mijn criteria voldoen.”

“Je moet nooit afhankelijk zijn van één product”

4. Inspiratie opdoen in het buitenland

“Ik ga twee tot drie keer per jaar op reis naar China. Primair voor fabrieksbezoeken, maar ook om inspiratie op te doen. Ik besteed altijd drie dagen in Hongkong en drie dagen op beurzen. Ik kom met de gekste dingen terug, zoals een elektrische wc-ontstopper. Die voldoet wel aan de eerste twee, maar niet aan de derde criteria: er passen er héél veel in een container!”

5. Ideeën halen uit personeel

“Ik haal veel energie uit het samenwerken met mensen. Ik vraag mijn team regelmatig wat voor hun de reden is om uit bed te komen en naar het werk te gaan. De sfeer en de collega’s, zeggen ze dan. Ik vind het belangrijk dat iedereen het naar zijn zin heeft en gebruik mijn medewerkers ook echt als sparringpartners. Zo is de wijnklimaatkast een idee van een collega!”

“De wijnklimaatkast is een idee van een collega”

6. Zoveel mogelijk automatiseren

“Ik heb IT-automatisering als business afgestoten, maar ik ben en blijf een automatiseerder. Doe je iets drie keer, dan is dat twee keer te vaak. Ik vind dat je elke repetitieve handeling moet automatiseren. Ik bekijk daarom elke twee weken of er nieuwe taken zijn die we kunnen automatiseren. Zo is onze hele financiële administratie en orderstroom geautomatiseerd. Minder foutgevoelig én goedkoper. Binnen de e-commerce is dat een belangrijke motor voor groei, want de marges zijn vaak minimaal. Nu slagen we erin te groeien met een klein team; we zijn maar met twaalf man.”