Ondernemers in sportschool

8 tips voor een waterdicht verdienmodel

  • Leestijd: 03:00
  • 2295 Views
  • 3

Het succesgeheim van een fitnessondernemer

Ondernemer: Medi Nikmohamadian
Bedrijf: MyCircle
Komt uit: Sittard

Ondernemer sinds: 2011

Op zijn achttiende kocht Medi zijn eerste sportclub, zestien jaar later heeft hij verschillende sport- en healthbedrijven op zijn naam staan en nog veel meer plannen voor de toekomst. Hij zet nieuwe bedrijven op én blaast slechtlopende bedrijven nieuw leven in. Zijn nieuwste succes is MyCircle: een fitnessconcept met een waterdicht verdienmodel. Binnen 5 jaar wil hij in Europa 50 MyCircle-clubs lanceren. Pér land. Hij deelt 8 succesfactoren voor een waterdicht verdienmodel.

1. Los een probleem op

“40% van de Nederlanders heeft overgewicht. Tijdgebrek is het belangrijkste excuus om niet te sporten. Daarom hebben wij precies daarvoor een oplossing ontwikkeld. MyCircle is een cirkel van fitnessapparaten waarop mensen in 25 minuten alle spiergroepen kunnen trainen. Dat is de helft van tijd die je normaal nodig hebt. Om je gewicht op peil te houden, is één keer per week sporten al voldoende. Met twee keer per week val je al af. Betaalbaar afvallen in weinig tijd, daarmee spreken we een enorme doelgroep aan.”

“Betaalbaar afvallen in weinig tijd, dat willen veel mensen”

2. Kies een kansrijk marktsegment

“Betaalbaarheid is een belangrijke succesfactor in ons verdienmodel. Het cirkelconcept bestond namelijk al, maar alleen in het luxesegment met abonnementen van 80 euro per maand. We bieden dezelfde high-end apparatuur voor ‘maar’ 39,50 euro per maand. Er zijn low budget clubs waar je al voor 20 euro kunt sporten, maar dan heb je ook basic voorzieningen en weinig begeleiding. Wij spreken een wat oudere doelgroep aan – denk 55+ – die wil sporten in een kleine groep met goede begeleiding van een personal trainer.”

3. Draai snel break-even

“Een andere succesfactor voor het verdienmodel is dat we heel snel break-even draaien. Dat is te danken aan het concept; omdat mensen korter sporten, kan één fitnesscirkel veel meer leden aan. Elke minuut draaien mensen door naar het volgende apparaat, dus op één cirkel kunnen 60 mensen per uur sporten. Met 110 leden bereiken we al break-even, terwijl één club makkelijk 600 à 700 leden aankan. Tel uit je winst.”

“Met 110 leden draait een club al break-even”

4. Combineer verdienmodellen

“We gaan eigen MyCircle-clubs openen én we gaan MyCircle verkopen aan bestaande sportscholen en personal trainers. Zij kunnen MyCircle voor 90.000 euro bij ons aanschaffen. Onze concurrent vraagt het dubbele. Daarnaast rekenen we een franchise-fee: een percentage van de abonnementsopbrengsten. Eigen clubs leveren meer rendement op dan franchise-clubs, maar we willen bewust niet alleen eigen clubs vanwege de organisatie die daarbij komt kijken. Daarom gaan we voor the best of both worlds.”

5. Hou maximale controle over je financiën

“Wij verkopen het concept aan franchisenemers, maar innen wel zelf de abonnementskosten van hun abonnees. Na inhouding van onze fee betalen we de franchisenemer. Voordeel voor hen is dat we administratie uit handen nemen, voordeel voor ons is dat we volledige controle over onze inkomsten hebben en nooit betalingsachterstanden hebben.”

“Eigen clubs leveren meer op, maar zijn ook meer werk”

6. Creëer een schaalbaar concept

“Nu het concept eenmaal staat, kunnen we heel makkelijk opschalen. Eind dit jaar wil ik minimaal 10 clubs openen in Nederland. Mijn doel is om binnen 5 jaar 50 clubs te openen in elk land van Europa. Gemiddeld weliswaar, want in Noord-Europa is meer markt dan in het zuiden. In Nederland sport 18% van de bevolking, in Spanje maar 7%. Daar spelen we uiteraard op in. De VS staat niet op mijn lijstje, omdat ik de markt niet goed ken en de concurrentie moordend is. Azië is wel een optie, maar dan zoek ik een partner.”

7. Verzamel en benut data over je klanten

“Elk MyCircle-lid heeft een pasje waarmee hij op elk apparaat inlogt. Daardoor verzamelen we veel data over onze klanten tijdens het sporten: frequentie, duur, intensiteit, progressie, gewichtsverlies. Over de resultaten geven we elke week feedback. Klanten die willen afvallen, vinden het leuk om te horen dat ze die week 400 gram verloren zijn. De volgende stap voor ons is het customizen van de feedback per persoon. Niet iedereen is geïnteresseerd in dezelfde informatie en frequentie. Dat is onze eerstvolgende uitdaging: analyseren hoe onze klanten de feedback gebruiken en daarop inspelen.”

“Met data kun je nog beter inspelen op de behoefte van je klant”

8. Streef niet naar perfectie

“Een tip die ik aan andere ondernemers wil geven: wees niet te perfectionistisch. Ik ga niet voor 100%, ik ben tevreden met 90%. Gerommel in de marge kost veel werk, zonder dat het veel meer oplevert. Die tijd kun je ook investeren in een nieuw bedrijf of verdienmodel. Uiteindelijk verdien je meer aan verschillende bedrijven met een goed rendement, dan één bedrijf met een perfect rendement.”