Uts

9 tips om je bedrijf weer gezond te maken

  • Leestijd: 04:00
  • 4285 Views
  • 4

Van verlieslijdend naar winstgevend

Ondernemer: Andre van Herk
Bedrijf: APC Groep (holding van o.a. UTS Abbink)
Komt uit: Den Haag

Ondernemer sinds: 1969

Zonder schooldiploma’s, maar met een enorme dosis ondernemersinstinct en passie voor logistiek stond Andre van Herk – samen met compagnons uit de verhuisbranche – aan de wieg van het wereldwijde verhuisbedrijf UTS. In 2006 werd de Nederlandse tak afgesplitst en richtte Andre zich op de markt in eigen land. In 2008 zocht hij een opvolger en verkocht hij een groot deel van zijn aandelen, die hij in 2011 weer terugkocht om het bedrijf te redden van een faillissement. Inmiddels is het bedrijf weer gezond, heeft hij een opvolger gevonden en kan hij zich vol storten op zijn andere passies, zoals start-ups helpen en een school in Tanzania ondersteunen. Maar eerst deelt hij zijn tips om een verliesgevend bedrijf weer winstgevend te maken. 

1. Breng je financiën in kaart

“Stap één is je inkomsten en uitgaven in kaart brengen. Welke dingen brengen geld op en welke dingen kosten geld? Hoge overheadkosten leidden bij ons tot de beslissing om het bedrijf binnen Nederland op te splitsen en van UTS Nederland een apart bedrijf te maken. Landelijke klanten worden vanuit Den Haag aangestuurd en bediend vanuit de lokale vestigingen. De lokale vestigingen hebben we verkocht aan de zittende vestigingsmanagers. Als kleinere bedrijven zonder hoofdkantoor kunnen zij goedkoper werken, want er is minder overhead. Vaak helpen echtgenoten, ouders en kinderen ook mee in het bedrijf. Dankzij deze opsplitsing zijn de vestigingen nu gezond.

2. Vernieuw je afspraken met klanten

“Neem regelmatig langlopende contracten onder de loep! Prijsafspraken kunnen na een paar jaar niet meer realistisch blijken. We zijn veel beter gaan sturen op het werk dat bij klanten werd uitgevoerd en we hadden een paar klanten waarop we praktisch altijd verlies leden. Met die klanten hebben we nieuwe afspraken kunnen maken. Klanten begrijpen best dat je niet gratis of zelfs met verlies voor ze kunt werken. Sommige zijn gebleven, van maar een paar hebben we afscheid genomen.”  

3. Betrek personeel bij financiële resultaten

“Wij hadden op het dieptepunt ongeveer 450 mensen in dienst, terwijl we nog maar voor de helft werk hadden. Dan moet je je bedrijf anders gaan inrichten en aan oplossingen denken zoals inhuren of uitbesteden. Door de verkoop van de vestigingen konden veel werknemers aan het werk blijven, maar we hebben ook een aantal jongens geholpen met het opstarten van een eigen bedrijfje. Het personeel nauw betrekken bij de problemen die door de crisis veroorzaakt werden, zorgde voor bewustwording en verantwoordelijkheidsgevoel voor de financiële resultaten bij personeel.” 

“Personeel betrekken bij financiële resultaten zorgde voor bewustwording en verantwoordelijkheidsgevoel”

 

 

4. Ga méér doen voor klanten

“Ik en mijn salesteam zijn bij alle klanten langsgegaan en hebben letterlijk gevraagd: wat kunnen we nog meer voor jullie doen? Toen bleek dat bedrijven voor hand- en spandiensten wel tien leveranciers over de vloer krijgen. Dat kunnen wij ook, dus zijn we begonnen met handyman services: lampen ophangen, vergaderruimtes klaarzetten, bureaus afstellen volgens Arbo-richtlijnen, opslag en bezorging uit handen nemen, IT- en telefoonbekabeling wegwerken, et cetera. Het grote voordeel voor klanten is dat ze nu voor al deze dingen maar met één partij hoeven te schakelen.”  

5. Benut leegstaande panden op een andere manier

“Toen de verhuisbusiness terugliep, had ik veel opslagruimte die ik niet kon gebruiken. Afstoten kon niet, want panden waren eigendom óf hadden een langdurig huurcontract. Toen zijn we gestart met warehousing: opslag van archieven, materialen en voorraad voor bedrijven. Inmiddels is dit een hele business geworden en ontwikkelen we ook nieuwe logistieke concepten. Met Djinny Logistiek regelen we bijvoorbeeld de opslag voor bouwbedrijven door alle materialen op te slaan in onze ‘hub’ vlak buiten de stad en deze in kleine delen te bezorgen buiten de spitstijden om. Hiermee bieden we bouwers een oplossing voor stadscentra die steeds verder op slot gaan voor vervoer.”  

“Het moeilijkste aan een bedrijf redden: mensen veranderen”

6. Investeer veel tijd in veranderen van personeel

“Het moeilijkste aan de hele exercitie: mensen meekrijgen in verandering. Verandering is eng dus blijven veel mensen graag in hun oude veilige patronen werken. Om ze te overtuigen moet je hen betrekken bij het ontwikkelen van nieuwe business, heel veel praten, heel veel begrip tonen en heel veel investeren. Dat doe ik graag, maar het was allesbehalve makkelijk. Als mensen openstaan voor verandering, investeer ik graag in extra opleidingen. Als mensen echt op geen enkele manier willen meewerken, is het misschien tijd om afscheid te nemen. Maar dat zie ik als een laatste station; ik probeer er alles aan te doen om dat te vermijden.”

7. Huur in plaats van koop

“Als anderen iets beter of goedkoper kunnen leveren dan jijzelf, huur het dan in. Dat was een belangrijke les voor ons. Wij hadden voorheen alle verhuismaterialen in eigendom: rolcontainers, kratten en een heel wagenpark. Nu hebben we alleen nog de basis in eigendom en huren we de rest in. Daardoor ben je flexibeler en loop je minder risico; je betaalt nooit voor spullen die je niet nodig hebt.”

“Ga flexibel om met resources: koop niet alles zelf, maar huur ook in”

8. Plan tot in de puntjes

“Een bedrijf runnen – en zeker een bedrijf redden van de ondergang – kan niet in 40 uur per week. Daar moet je minimaal het dubbele in stoppen. Om je tijd slim te benutten, is het belangrijk goed te plannen. In tegenstelling tot veel ondernemers ben ik wars van ad-hoc werken; mijn agenda is tot aan december elke dag volgepland, tot aan mijn bezoekjes aan de voetbalclub toe. Doordoor is er weinig ruimte voor impulsieve acties, maar als je goed vooruitdenkt is dat ook niet nodig. Mijn advies: investeer in een heel goede secretaresse/PA.”

9. Zoek een businessbuddy

“Sinds 1986 heb ik een vaste sparringpartner die ik raadpleeg bij al mijn belangrijke zakelijke beslissingen, een oud-vennoot van PWC. Doordat hij mij door en door kent, kan hij me als geen ander een spiegel voorhouden. Hij heeft me verschillende keren behoed voor impulsieve beslissingen. Ik raad iedereen aan zo’n ‘buddy’ te zoeken om eens per maand mee te sparren. Geen familie of vriend, maar juist een objectief iemand. Iemand die expertise heeft in een gebied waar je zelf minder sterk in bent – in mijn geval financiën. Inmiddels ben ik zelf ‘buddy’ voor 13 start-ups, die ik help aan contacten of geldschieters. Uit het overdragen van mijn kennis en ervaring aan anderen, haal ik enorm veel voldoening.”