Hurley Artikel Website

‘Blijf dichtbij je product en luister naar feedback’

  • Leestijd: 03:00
  • 483 Views
  • 0

5 lessen van YouTube-oprichter Chad Hurley

Ondernemer: Chad Hurley
Bedrijf: YouTube

Op 14 februari 2005 activeerde Chad Hurley, samen met twee PayPal collega’s de url www.youtube.com. Achttien maanden later verkocht het drietal de website voor 1,65 miljard dollar aan Google. Hoe kon hun bedrijf zo snel groeien? Wat was de sleutel tot succes? Op BusinessBoost Live geeft internetlegende Hurley tekst, uitleg en inspiratie. Als voorproefje zet dit verhaal alvast vijf van zijn nuchtere wijsheden op een tegeltje.

YouTube heeft de wereld voor altijd veranderd. Zonder YouTube was bijvoorbeeld Justin Bieber niet ontdekt, waren katten geen helden geworden en hadden talentvolle mensen in minder bedeelde landen geen gezicht gekregen. Het online videoplatform zette als snel na haar start de (media)wereld op zijn kop. Vooral de televisie kreeg een dreun, want YouTube gaf iedereen een podium en een miljoenenpubliek. Inmiddels scoren YouTube-series zoals Jachtseizoen vergelijkbare kijkcijfers als good-old tv-hits zoals Goede Tijden, Slechte Tijden. Jongeren kijken tegenwoordig al bijna geen lineaire televisie meer en baby’s die nu worden geboren, gaan dat misschien wel nooit doen. Zij behoren straks vrijwel zeker tot de ruim één miljard YouTube-gebruikers die momenteel samen een slordige driehonderd uur aan video per minuut uploaden. Hurley had, samen met zijn twee mede-oprichters, duidelijk een goed beeld van de toekomst. Tijd om vijf lessen van deze internetvisionair te delen:

 

Les 1: Zoek het dichtbij jezelf

Een gezamenlijk probleem verbond Hurley met zijn toenmalige PayPal-collega’s Steve Chen en JawedKarim. De drie wilden namelijk graag hun zelfgemaake telefoonfilmpjes delen met familie en vrienden, maar konden dit niet. “Enorm frustrerend”, aldus Hurley in een CBC News-interview. “Er stonden filmpjes op onze telefoons en desktops die we niet konden verspreiden. Daarom gingen we in onze vrije tijd code schrijven. We wilden een probleem voor onszelf oplossen, iets dat ons heel erg bezighield. De observatie van die persoonlijke behoefte heeft uiteindelijk het potentieel ontgrendeld voor iedereen. Dat het zo aansloeg, kwam omdat video’s persoonlijk zijn. Beelden die interessant zijn voor je familie en vrienden kunnen ook boeiend zijn voor mensen die je niet kent. Het delen van persoonlijke beelden betekent iets voor mensen.” 

 

Les 2: Probeer je ideeën gewoon toe te passen

Na avonden ‘code kloppen’ hadden de heren in 2005 hun platform gebouwd: een online videosite waar iedereen filmpjes kon uploaden en delen. Al snel zonden Hurley & co zichzelf uit. Het eerste YouTube-filmpje ooit is van Karim die in de dierentuin van San Diego voor een olifant staat en daar 19 seconden over praat. “Je moet gewoon ideeën hebben en die proberen uit te voeren”, zei Hurley tegen Bloomberg. “Iedereen heeft dat in zich, iedereen kan iets maken. Er wordt altijd gezegd dat engineers dingen moeten maken in de internetwereld, maar aan het eind van de dag is het een kwestie van door problemen heen denken en met oplossingen komen. Je moet weten hoe stukjes technologie in elkaar passen, zodat ze voor je gaan werken.”

 

Les 3: Doe het samen

Om iets te bereiken, heb je volgens Hurley een team nodig dat dichtbij het product blijft. “Dat is het grootste goed. Met het juiste team kun je alles bouwen. Bedenk hoe je het product gebruikt en wilt gebruiken. Doorloop de stappen in je hoofd die logisch zijn. Probeer dagelijks uit te vogelen wat er niet helemaal klopt. En luister naar de feedback van gebruikers. Hoe reageren ze op het product? Dat moet je elke dag weer doen, het liefst in een klein development-team. Dit wordt altijd moeilijker naarmate je bedrijf groeit, omdat een team dan vaak verder van het product komt af te staan. In het begin is het makkelijker om dichtbij het product te blijven dat je maakt.”

 

Les 4: Weet dat alles mogelijk is

Alles is in dit geval: een fenomeen, een miljardenbedrijf vóór je dertigste verjaardag. Maar dat videosharing zo groot zou worden, hadden de drie collega’s nooit durven dromen. Hurley bij CBC News en de BBC: “Ons eerste doel was een miljoen videoviews per dag. Toen dat lukte, voelden we dat we met iets groots bezig waren. We wisten alleen niet hoe groot. Dertig miljoen views zagen we als gigantisch, maar het lukte om daar ruim overheen te gaan (miljarden views). Mensen zoeken altijd naar de geheime formule achter een succes, maar er is geen magic answer. Behalve grappige kattenfilmpjes natuurlijk. Maar wat is de formule achter een Oscar-winnende film? Zeg het maar. YouTube is het podium en de gebruikers zijn de performers. Door het platform hebben meer mensen op de wereld de kans om hun stem te laten horen of talent te delen. Maar wij konden alleen zo succesvol worden omdat mensen content creëren.”

 

Les 5: Kijk niet terug, maar vooruit

Toch wachten er volgens Hurley, die in 2010 terugtrad als CEO van YouTube en de videosharing-service MixBit begon met Chen, altijd nieuwe uitdagingen. “Ik denk zelden terug aan de gigantische gamechanger die we hebben neergezet. Ik besef het alleen als ik lees dat YouTube iets heeft betekend voor iemands leven. Als iemand is ontdekt of politiek gezien iets heeft bereikt dankzij het platform. Verder kijk ik alleen naar wat ik morgen moet doen voor de volgende uitdaging of het volgende idee waaraan ik werk. Hopelijk heeft dat me met beide benen op de grond gehouden.”

 

ING BusinessBoost Live, 29 november 2017, Ahoy Rotterdam. Met Chad Hurley, John de Mol, Pieter Zwart en andere topondernemers. Koop hier je kaarten.

 

Bronnen: YouTube, CBC News, Wikipedia. nu.nl, Bloomberg, BBC

 

 

 

Als eerste inspiratie ontvangen van andere ondernemers?

Meer weten over