Hv5 6526

Hoe lanceer je een nieuw product?

  • Leestijd: 02:00
  • 418 Views
  • 0

6 tips om een nieuw product in de markt te zetten

Ondernemer: BusinessBoost On Tour
Bedrijf: Eindhoven 24 januari

Een nieuw product bedenken is één, maar het ook daadwerkelijk aan de man brengen is een tweede. Hoe zet je een nieuw product met succes in de markt? We vragen drie BusinessBoost-bezoekers hoe zij dat hebben gedaan.

Tip 1. ‘Lift mee op het (online) netwerk van je partner’

Matthias Weijland, VanSloophout.com, Rucphen

“Wij zijn een groothandel voor nieuw en gebruikt hout, zoals steigerplanken en oude balken. Daarnaast maken we meubels op maat van hout en staal. Een belangrijke partner daarin is Praxis, die onze tafelbladen en onderstellen verkoopt. Door het netwerk van Praxis hebben wij een enorm schaalvoordeel, want er komen veel meer bezoekers op de site van een grote bouwmarkt als Praxis dan op onze eigen website. Ik heb zelf geen verstand van groot opschalen en door samen te werken konden we meteen vanaf het begin veel verkopen. Nu hebben we online en offline (150 winkels in Nederland) een plek waar onze producten te zien en te bestellen zijn.”

Tip 2. ‘Maak gebruik van bestaande webtechnieken’

Matthias Weijland, VanSloophout.com, Rucphen

“Onze (sloop)houten tafels en onderstellen verkopen we voor een groot deel dankzij de techniek achter de website van Praxis. Het proces is simpel: klanten bestellen hun product, wij krijgen via het systeem een mail met daarin de bestelling, het adres en de pakbon. VanSloophout.com maakt het product en verstuurt dat rechtstreeks naar de klant, als dropshipmentleverancier. Het systeem achter de website van onze samenwerkingspartner is al uitontwikkeld en daar profiteren wij ook van.”

Tip 3. ‘Luister goed naar de ideeën van je klanten’

Giel Ulijn, Formatec Ceramics, Goirle

“Door terugkerende vragen van klanten hebben wij een nieuw product ontwikkeld en daarvoor zelfs een nieuw bedrijf opgezet. Moederbedrijf Formatec was al vijftien jaar heel goed in het produceren van technisch keramische producten voor design en voor de industrie: van horlogekasten tot pomponderdelen voor chemische producten. Met de opkomst van 3D-printen kregen we steeds meer verzoeken van klanten om een 3D-geprint voorbeeld van een product, in plaats van een grote oplage in één keer. Die printer is er nu.”

Tip 4. ‘Huur expertise in’

Giel Ulijn, Formatec Ceramics, Goirle

“We wilden op verzoek van klanten een 3D-printer ontwerpen voor technisch keramische producten. Dat konden we niet alleen, dus huurden we de expertise in van onderzoeksinstituut ECN. Samen ontworpen we een 3D-printer, zodat we onze klanten ook kleine oplages van producten kunnen leveren. Het is simpel: de klant stuurt een tekening en wij printen het product. Vervolgens wilden onze klanten zo’n printer zelf hebben. Dat nieuwtje verspreidde zich snel en twee grote partijen meldden zich om te investeren in de ontwikkeling van die printer. Nu verkopen we wereldwijd onze 3D-printer die technisch keramische producten maakt.”

Tip 5. ‘Creëer een kennisplatform’

Inge Lammers, RVS Marketing, Eindhoven

“Verkoop je product of dienst met je kennis. Als je weet waar je klanten wakker van liggen, kun je daar als kennisexpert op inspelen met een online en offline platform. Ons b2b-marketingbureau helpt klanten onder meer om hun producten in de markt te zetten. Een voorbeeld uit de praktijk: een bedrijf wil zijn circulair geproduceerde gevelpanelen in de markt zetten. Eindklanten zijn architecten en die zijn nu heel erg bezig met het thema circulair bouwen. Onze klant weet daar veel van en deelt zijn kennis in de vorm van content op een platform met een event. Zo verkoopt zijn nieuwe product zich als het ware vanzelf.”

Tip 6. ‘Organiseer een workshop of event’

Inge Lammers, RVS Marketing, Eindhoven

“De verkoop van een product of dienst werkt vaak het best als je dat óók persoonlijk doet. Zorg dus voor een contactmoment bij het vermarkten van je product. Geef een kleinschalige workshop of organiseer juist een groot evenement. Maak in ieder geval contact met je klant, want face-to-face-contact blijft belangrijk. Mensen willen graag weten wie de persoon of het bedrijf achter een product is.”


Ondernemers zoals Matthias, Giel en Inge ontmoeten? Bezoek onze events!