Circulair Ondernemen

Circulair ondernemen: ‘Je bent pas echt marktleider als je voortrekker bent’

  • Leestijd: 00:00
  • 851 Views
  • 1

Twee ondernemers over hun circulaire businessmodel

De circulaire economie is pas de laatste jaren definitief doorgebroken bij ondernemers. Maar hoe nieuw is deze manier van ondernemerschap eigenlijk? En hoe laat je je bedrijf groeien met een circulaire visie? Twee voortrekkers van de circulaire economie vertellen. 

Desko uit Amsterdam (ca. 40 werknemers) begon in 1952 met het verhuren van kantoormeubilair aan bedrijven. Nu, ruim zestig jaar later, verkoopt Desko gebruikt meubilair en nieuw meubilair dat klanten circulair kunnen inkopen. Daarnaast koopt het bedrijf gebruikt meubilair in om refurbished door te verkopen. “We begonnen ooit met kortstondige verhuur, dus we hadden eigenlijk al een circulair businessmodel voordat het woord bestond”, vertelt Tessa van der Meer, die bij Desko verantwoordelijk is voor circulaire innovatie. “Voor circulaire businessmodellen is al jaren een markt, maar pas de laatste jaren breekt circulair ondernemen ook echt door. Vroeger zeiden klanten nog wel eens: ‘Circulair, waar heb je het over?’ Tegenwoordig ondernemen veel bedrijven zelf ook volgens een circulaire filosofie.”

‘Refurbishen zat al in ons DNA’

Desko is zeker niet het enige bedrijf dat eigenlijk als vanzelfsprekend de circulaire economie inrolde. Infotheek Group was beginjaren negentig een Leidse winkel voor tweedehands pc’s, met vooral studenten als klant. Tegenwoordig opereert het bedrijf in twaalf landen als reseller van nieuwe en refurbished IT-apparatuur. “2018 is echt een andere wereld, de motieven van de koper zijn veranderd. Het gaat klanten naast goedkoop ook om duurzaam”, vertelt managing director van de distributietak Stephan Derksen. “We opereerden eerst in de luwte, maar de afgelopen jaren is het volume enorm toegenomen. Refurbishen zat al in ons DNA, dus wat dat betreft hebben we best geluk gehad. Die aandacht voor duurzaamheid heeft ons vanuit ondernemersperspectief in de kaart gespeeld: biologisch eten is duurder, net als groene stroom. Maar refurbished IT is duurzamer én goedkoper.”

Filosofie doorontwikkeld

Het businessmodel was er dus al, de circulaire filosofie (de waarde van producten maximaal benutten om grondstoffen en energie te sparen) hebben Desko en Infotheek Group de afgelopen jaren verder ontwikkeld. Dat was noodzakelijk, want in de branches van beide bedrijven is vooral de laatste vijf jaar een omslag te zien. Steeds meer bedrijven doen aan circulair ondernemerschap en dragen dat ook uit. Van der Meer: “De term circulair is deels natuurlijk een kwestie van branding en storytelling.” 

Bewustzijn gegroeid

Het toegenomen circulair bewustzijn van klanten stelde Infotheek Group ook voor uitdagingen. “We merkten dat klanten beter belezen waren en steeds vaker over verantwoord inkopen begonnen”, zegt Derksen. “Klanten wilden opeens weten hoeveel CO₂ ze precies zouden besparen als ze voor refurbished in plaats van nieuw kozen. Tegelijkertijd nam de concurrentie toe en gingen klanten hogere eisen stellen aan de kwaliteit. Maar die druk om beter dan de concurrentie te zijn, leidt weer tot betere kwaliteit.” 

Eerst geduldig investeren, dan verdienen

Toch is er nog veel te winnen op duurzaamheidsgebied. Van der Meer constateert bijvoorbeeld dat kleine bedrijven hier vaak minder mee bezig dan corporates. “Overstappen op circulair ondernemen vergt voor veel bedrijven eerst een investering voordat het geld oplevert. Je moet processen aanpassen en je personeel in de transitie meenemen. Dat kost tijd en is niet voor iedere ondernemer haalbaar.

We zien de laatste jaren ontzettend veel jonge, creatieve eenpitters die met goede producten komen”, aldus Van der Meer. “Maar goede ideeën komen door geldgebrek niet altijd van de grond. Daarom is het belangrijk dat er stimuleringsmaatregelen zijn en dat er meer wordt samengewerkt om goede ideeën in de markt te zetten.”

Voortrekkersrol

Infotheek Group en Desko proberen allebei de circulaire economie te stimuleren. Derksen: “Je bent pas echt marktleider als je voortrekker bent en je verantwoordelijkheid neemt ten opzichte van toekomstige generaties, vinden we bij Infotheek Group. Zo willen we  een ‘evangeliserende rol’ spelen bij bedrijven en overheid.  We  proberen  via educatie de zin van de onzin te scheiden als het gaat om de kwaliteit van refurbished IT. Want je hebt echt niet altijd de latest en greatest nodig.”

Ook Desko probeert klanten bewuster te maken van de waarde van gebruikte meubels. Zo stond het bedrijf op de Innovation Expo Amsterdam met een circulair kantoor. Van der Meer: “We zien onszelf echt als motivator voor andere bedrijven om ook over te stappen. En dat werkt: voor facility managers is het soms echt een eyeopener als we vertellen wat oud meubilair nog waard is.”