Clicks En Bricks

Clicks en bricks kunnen niet zonder elkaar

  • Leestijd: 03:00
  • 770 Views
  • 0

Kan online zonder fysieke winkel?

Online shoppen groeit met dubbele cijfers en winkelstraten kampen met leegstand. Kun je als winkel anno 2017 overleven zonder webshop? 

Online shoppen groeit zo snel dat retailers met een fysieke winkel zich regelmatig achter de oren krabben of hun zaak überhaupt nog wel toekomst heeft. 2016 was met het verdwijnen van een aantal grote winkelketens uit het straatbeeld wat dat betreft geen motiverend jaar. Het is een feit dat webshops zonder fysieke vestiging sneller groeien dan winkels die ook een fysieke vestiging hebben, 23% in de maanden tot december versus 14,9%, zo rapporteert CBS. De groei zit hoe dan ook bij online.

Toch is er ook een trend gaande dat juist grote webwinkels zoals Coolblue, een fysieke vestiging openen. Met goede redenen. Oprichter Pieter Zwart zegt er in een interview met 7Ditches over: “Voor ons zijn fysieke winkels heel belangrijk. Ze leveren een bijdrage aan de klanttevredenheid en aan de winstgevendheid. Bovendien groeien ze heel erg hard. De winkelverkopen groeiden harder dan onze websiteverkopen. En dat zegt wel wat, want onze websiteverkopen groeiden ook heel erg hard. … Als we in een stad een winkel openen, gaan we daar meteen meer verkopen, online. Een voorwaarde is dat de winkel staat op een plek waar veel mensen wonen.”

Sterke groei

In 2017 staan de economische seinen voor de gehele retailsector weer op groen. ING Economisch Bureau voorspelt een sterke groei in de detailhandel. Dankzij de sterke binnenlandse economie is er voor alle winkels meer ruimte om te groeien:

INGgrafiek_0.jpg?itok=pc0PsyNe

Clicks kunnen dus niet zonder bricks en andersom. Maar wat betekent dit voor de de slager of groenteman om de hoek? Jarenlang bestond de angst dat speciaalzaken zouden ondersneeuwen in het grote geweld van supermarkten. Maar zelfs serie-ondernemer en oprichter van Picnic Michiel Muller denkt dat er toekomst is voor de specialist om de hoek. ''Als we onze boodschappen online bestellen en laten bezorgen, verdwijnen supermarkten ook niet allemaal. Maar we gaan veel eerder naar dat kaasboertje of een slager. De speciaalzaken komen terug”, zegt hij tegen het programma Toekomstmakers van RTLZ.

Razendsnelle groei

Maar ook die specialisten zitten niet stil. Nu bezorgdiensten zoals TNT ook klaar zijn voor het bezorgen van verse producten en binnen steden snel bezorgd wordt door middel van (bak)fietskoeriers en elektrische voertuigen, wordt nu meer en meer gekeken naar internet.

Het aantal webwinkels in voeding groeit met 15 procent per jaar razendsnel. Veel startende e-commerce ondernemers zullen merken dat het opbouwen van een band met de online klant en het stimuleren van herhaalaankopen een uitdaging is. Zeker in het geval van producten die niet dagelijks of wekelijks worden aangeschaft. De online shopping behoefte van de consument is echter evident. Maar hoe maakt je een webshop tot een succes? 5 tips van retailexperts en ondernemers:

1. Zoek een niche

Je kunt natuurlijk de zoveelste kleding- of babywinkel starten, maar daarmee houd je het hoofd niet boven water. Wellicht loopt je fysieke winkel erg goed, maar verdrink je met hetzelfde assortiment op het web. Zoek online daarom naar een niche waar nog niet zoveel concurrentie is. "Dat wordt steeds moeilijker, want de markt raakt steeds voller", aldus Wijnand Jongen, directeur Thuiswinkel.org tegen RTL Nieuws. Goed marktonderzoek en een goede visie op de markt is daarom belangrijk. Thuisbezorgd.nl is bijvoorbeeld bedacht nadat oprichter Groen er achterkwam dat hij online geen eten kon bestellen.

2. Bepaal wat jouw online USP's zijn

Niet voor iedere branche zijn dezelfde aspecten van de webshop belangrijk, zegt Mark Veldkamp van de Webshop Award in een interview met RTL Nieuws. Het is daarbij enorm belangrijk om de wensen omtrent het assortiment in kaart te hebben, maar ook omtrent het verwachte serviceniveau." Om hier een goed beeld van te krijgen is het raadzaam je doelgroep te onderzoeken. Veldkamp: "Je kunt een heel gebruiksvriendelijke website ontwikkelen, maar misschien vindt je doelgroep dat wel helemaal niet belangrijk. Soms willen consumenten veel liever een responsieve site of heel gemakkelijk kunnen betalen. Steek je geld dus in de juiste onderdelen”.

3. Maak tijd

Een webwinkel kan een mooie aanvulling zijn op de offline winkel, maar kost tijd. “De klant wil 24/7 bediend worden”, zegt Wijnand Jongen van Thuiswinkel.org. “Ze sturen producten retour en willen snel antwoord op hun vragen.” Onderschat dit aspect niet maar maak de webwinkel onderdeel van het ondernemersplan op lange termijn en ruim er voldoende tijd voor in.

4. Doe wat je belooft en wees duidelijk over de voorwaarden en garanties

Staat er dat je binnen 24 uur bezorgt, doe dat dan ook. “Alles draait om beloftes nakomen”, aldus Kerssemakers. Uit onderzoek van marketingblog Hubspot blijkt dat de 3 belangrijkste factoren die de aankoopbeslissing van online consumenten beïnvloeden zijn: Productkwaliteit (56%), gratis versturen (49%) en gemakkelijk retourneren (35%), gevolgd door reviews, een visuele zoekfunctie en goede navigatie.

5. Houd het simpel

“Je moet alle poespas achterwege laten. Niks registreren of accounts aanmaken, bij Fonq kun je gewoon kopen”, zei oprichter van de succesvolle webshop Fonq Patrick Kerssemakers in een interview met MKBservicedesk. Het klinkt als een enorme open deur, maar volgens hem is eenvoud de allerbelangrijkste basis van een webshop.

Dit artikel is in samenwerking met ING en RTLZ tot standgekomen. Het originele artikel is geplaatst op RTLZ.nl.

Op de hoogte blijven van de laatste ondernermerstips?