Klant Is Koning

De (oudere) klant is koning in foodsector

  • Leestijd: 03:00
  • 672 Views
  • 0

5 trends in de foodsector waar je rekening mee moet houden.

Door economische groei en nieuwe aanbieders vinden fundamentele verschuivingen plaats in hoe, wat en waar we eten. Dit zijn de 5 trends waar ondernemers in de foodsector rekening mee moeten houden.

“Wat is mijn bestaansrecht over tien jaar, als mensen minder vlees gaan eten?” vraagt eigenaar Carla van Eijck van Slagerij Van Eijck zich hardop af in de eerste aflevering van Z in Zaken. “De producten die we maken en aanbieden zullen anders zijn dan we nu aanbieden, daar ben ik van overtuigd.” Om te weten hoe dit productassortiment moet veranderen, doet Van Eijck er goed aan niet alleen te kijken naar ontwikkelingen binnen de retailsector, waarin webwinkels steeds belangrijker worden. Ook veranderingen in foodservice – consumptie buitenshuis – zijn relevant. ING Economisch Bureau deed onderzoek en kwam tot 5 belangrijke trends:

1. De markt groeit

Met name aan het begin van de crisis hielden mensen de hand op de knip. Ze gingen eerder naar de snackbar dan naar een restaurant, kochten huismerken in plaats van a-merken, verkozen de Lidl boven de Albert Heijn.  Dirk Mulder, ING Sectormanager Food & Retail: “Dure restaurants hebben het nog lastig, maar systeemhoreca zoals McDonald’s en KFC doen het goed, net als ‘hipsterrestaurants’ die zich onderscheiden door een hippe omgeving en een goede prijs-kwaliteitverhouding. Verder is on-the-move nog steeds een groeiend segment. Mensen eten vaak onderweg een broodje of een snack.”

INGtabel_0.jpg?itok=JpZDn_-g

2. Consument wordt steeds meer op zijn wenken bediend

Consumenten profiteren van een steeds groter aanbod en sterk toegenomen flexibiliteit in eetmomenten en het verkrijgen van maaltijden. Mulder: “Mijn ouders deden boodschappen voor de hele week, de nieuwe generaties bepalen aan het einde van de dag wat ze willen eten. Dat heeft impact op de hele keten. Winkels moeten ready-to-eat maaltijden in huis hebben. Maar je ziet ook dat er steeds meer bestelconcepten komen. Het wordt ook voor kleinere restaurants en winkels mogelijk via de Deliveroos van deze wereld eten te laten bezorgen.”

3. Staar je niet blind op de ‘millennials’ in de steden

Veel nieuwe concepten worden gericht op jongere generaties, terwijl de groep ouderen juist groeit de komende jaren. Mulder: “De komende jaren vinden grote demografische veranderingen plaats. Niet alleen de vergrijzing, maar ook de multiculturele samenleving en er is een trek naar de steden. Als ondernemer moet je goed om je heen blijven kijken.

4. Meer ouderen en meer diversiteit

De samenleving vergrijst, maar “de oudere” bestaat niet. De ouderen van tegenwoordig zijn minder spaarzaam dan de generaties hiervoor. Nu zijn er meer levensgenieters die ook wat te besteden hebben. Aan de andere kant is er een grote groep die niet meer dan een aow heeft. Mulder: “De één gaat er actief op uit en geeft graag geld uit, terwijl de andere groep heel prijsbewust is. Wat voor beiden groepen geldt is dat ze langer zelfstandig wonen. In de foodservice en ook door speciaalzaken wordt daarom nagedacht over hoe deze mensen kunnen worden bediend. Ze hebben vaak specifieke wensen en gezondheidsvereisten waar met op-maat-concepten op ingespeeld kan worden.”

5. Inspelen op behoeften

Er zijn ontzettend veel behoeften bij ouderen met betrekking tot buiten de deur eten en gemak voor thuis. Vaak zijn deze te herleiden zijn tot vier thema’s: ontzorgen, verbinden, vergemakkelijken en leuker maken. Deskundigen geven aan dat de behoefte in de marketing richting de doelgroep centraal moet staan en niet ‘de oudere’. Het is aan foodservice outlets en hun leveranciers om de behoeften uit te vragen en door te vertalen naar producten en diensten.

Dit artikel is in samenwerking met ING en RTLZ tot standgekomen. Het originele artikel is geplaatst op RTLZ.nl.