Focus

Durf dingen anders te doen

  • Leestijd: 02:00
  • 1220 Views
  • 1

6 manieren om je als ondernemer te onderscheiden

Ondernemer: Roy Verduyn
Bedrijf: Industrierecruiters
Komt uit: Spijkenisse

Ondernemer sinds: 2014

Steevast om half 6 naar huis, alleen parttimers in dienst, nooit in pak – behalve bij BusinessBoost dan – en geen ambitie om te groeien. Roy Verduyn is ondernemer in hart en nieren, maar doet dingen compleet anders dan zijn collega’s. Met zijn recruitmentbureau – “geen uitzendbureau!” – helpt hij techniekprofessionals aan een vaste baan.

1. Ik wil niet groeien

“In tegenstelling tot veel andere ondernemers heb ik niet de ambitie om te groeien. Ik wil vooral hét bureau voor techniekprofessionals zijn in regio Rotterdam. Ik focus op één regio en één vakgebied. Een goede match, want door de Rotterdamse haven en industrie is de behoefte aan technici groot, maar goede mensen zijn schaars. Ik weet ze te vinden via Facebook; waar je heel gericht kunt adverteren. Iemand die de HTS heeft gedaan en 50 kilometer naar zijn werk rijdt, krijgt een advertentie van ons te zien met de tekst: ‘Dichter bij huis werken? Bekijk deze vacature. Zo halen we 60% van onze sollicitanten binnen.”

2. Ik zeg graag nee

“Ook moeilijk voor veel ondernemers, zeker starters: nee zeggen. Bedrijven zijn erop gericht zo veel mogelijk business binnen te halen en nemen dan ook opdrachten aan die nét niet bij ze passen. Ik zeg juist graag nee. Zoek je een technicus voor de radio? Dan ben je bij mij aan het verkeerde adres. Door me alleen te richten op technici voor havens en maakindustrie in Rotterdam, ben ik daarin ook de allerbeste. Ik probeer ook niet om bij zo veel mogelijk klanten binnen te komen, maar om preferred supplier te worden van bestaande klanten.”

3. Ik bezoek klanten in spijkerbroek

“Veel ondernemers, en zeker recruiters, kun je uittekenen in een pak. Ik draag altijd een spijkerbroek, zelfs als ik een nieuwe klant bezoek. Dat heeft weleens rare gezichten opgeleverd, maar nooit een verloren opdracht. Ik overtuig mensen met mijn kennis, niet met mijn kleding. Omdat ik zelf jarenlang als operator heb gewerkt, weet ik precies met welke uitdagingen klanten te maken hebben. Dat kunnen weinig andere recruiters zeggen.”

4. Ik heb alleen parttimers in dienst

“Ik heb vier werknemers, allemaal jonge moeders met een contract voor 24 uur. De meeste bedrijven hebben een voorkeur voor fulltimers, ik juist voor parttimers. Ik kan geen hoog salaris, doorgroeimogelijkheden of managementpositie bieden, maar wel een goede werk-privébalans. Eerder weg om een kind weg te brengen of op te halen is geen probleem. In ruil voor die flexibiliteit, gaan ze voor me door het vuur.”

5. Ik heb een kantoorpand gekocht

“Mijn ideale kantoor kon ik niet vinden. Met financiering van ING kon ik een leegstaand pand van 1.500 vierkante meter kopen en opknappen. 120 vierkante meter is voor mezelf, de rest verhuur ik aan mkb’ers. Binnen no-time was het hele pand verhuurd. Kennelijk zaten veel ondernemers met hetzelfde probleem als ik. Bovendien is het ook nog eens een interessante businesscase; over tien jaar is het pand afbetaald en verdien ik aan de huur.”

6. Ik werk nooit over

“Veel ondernemers zijn workaholics, maar ik niet. Ik werk nooit ’s avonds of in het weekend en ga regelmatig op vakantie. Tijd met mijn gezin vind ik belangrijker dan werk. Wel ben ik een redelijke controlfreak, dus vond ik mijn eerste vakantie best spannend. Maar inmiddels weet ik dat ik de zaak blind kan overlaten aan mijn collega’s.”

Ondernemers zoals Roy ontmoeten? Bezoek dan ook BusinessBoost on Tour!

Lees meer verhalen van andere ondernemers