Duurzaamheid

‘Duurzaamheid? Alleen als de klant daarom vraagt’

  • Leestijd: 02:00
  • 816 Views
  • 0

Ondernemers over duurzaamheid

Ondernemers bekijken duurzaamheid zoals ze elke investering bekijken: wordt mijn bedrijf hier beter van? Kan ik er geld mee verdienen? Zitten mijn klanten erop te wachten? Voor de één biedt duurzaamheid kansen voor een nieuw verdienmodel, voor de ander dat hij zich uit de markt prijst. Vijf BusinessBoost-bezoekers vertellen hoe duurzaamheid past in hun businessmodel.

‘Ons verdienmodel stimuleert duurzame keuzes’

Thijs Verdriet, Kato Kantoorinrichting & Projecten, Enschede
“Wij verzorgen kantoor- en projectinrichting volgens een pay-per-use-model. Klanten schaffen geen meubilair aan, maar betalen alleen voor het gebruik. De inrichting blijft in eigendom van ons. Dat verdienmodel stimuleert duurzame keuzes: we kiezen voor meubilair en materialen die zo lang mogelijk meegaan en recyclebaar zijn. Gebruikt meubilair refurbishen we en gebruiken we elders weer opnieuw. Duurzaamheid is echt de basis voor ons verdienmodel. We merken dat de vraag naar duurzame oplossingen groeit, bij bedrijven én overheden. We hebben bijvoorbeeld flexwerkplek Spaces ingericht, maar ook een kantoor van de gemeente Enschede. Die wil hiermee een voorbeeld stellen voor het bedrijfsleven.”

Vanuit economisch oogpunt maken we duurzame keuzes

Dieter Spillebeen, AZ Hollink, Apeldoorn
“Wij leveren transmissies – koppelingen, lagers en tandwielkasten – voor aandrijftechniek in de industrie. Het is een vrij traditionele sector waarin duurzaamheid geen hot topic is. Vanuit economisch oogpunt maken we wel duurzame keuzes. We hebben bijvoorbeeld een lager die dankzij een nieuw materiaal tien keer langer meegaat dan normaal.

“Overheden kunnen met duurzame keuzes een voorbeeld stellen”

Ook biedt de lager minder weerstand en bespaart hij daarom energie. Hoewel klanten niet vragen om duurzame transmissies, worden onze producten wel vaak gebruikt in duurzame producten, zoals wind- en waterkrachtturbines. In onze bedrijfsvoering proberen we ook een steentje bij te dragen; we rijden in hybride auto’s en hebben onze hele administratie gedigitaliseerd.”

Duurzaamheid is een manier om kosten te besparen

Han Brunnekreeft, Brunelco Electronic Innovators, Haaksbergen
“Wij zijn een elektrotechnisch ingenieursbureau dat elektronica en software ontwikkelt voor de industrie. Bijvoorbeeld voor het besturen van heavy lifting-apparatuur om boorplatforms te plaatsen. Of toepassingen voor de visserij. We houden ons bezig met duurzaamheid als we daarmee winst kunnen creëren voor onze klant. Zo hebben we voor de visserij een nieuwe toepassing ontwikkeld om vissen mee op te jagen. Voorheen werd dat gedaan met zware kettingen die over de zeebodem sleepten. Wij hebben een soort ‘schrikdraad’ ontwikkeld.

“Duurzaamheid is interessant als we daarmee winst voor klanten kunnen creëren”

Dat is duurzamer, want het kost veel minder brandstof en is beter voor de zeebodem. Ook kiezen we voor energiezuinige batterijen en accu’s, vooral omdat die langer meegaan. Duurzaamheid is vooral interessant als je er ook kosten mee bespaart.” 

Duurzaamheid is in onze sector een lastig punt

Jolanda Onwezen, Tetos, Utrecht
“Wij maken textielbespanning voor beurzen en tentoonstellingen. Die sector is allesbehalve duurzaam: een stand staat enkele dagen, vervolgens gaat alles de container in. Je zou zeggen, dat kan duurzamer, maar dat is knap lastig. Textiel is niet recyclebaar, want al onze doeken zijn brandvertragend geïmpregneerd. Ook worden vaak gaten in het textiel gemaakt voor lampen en bevestiging aan wandjes, waardoor het na afloop niet meer bruikbaar is. Eén stand meerdere keren gebruiken willen bedrijven vaak niet, want ze willen op een beurs vernieuwend zijn. Het is voor ons daardoor meestal niet rendabel om iets met duurzaamheid te doen.” 

‘De overheid moet duurzaamheid stimuleren’

Rik Verweij, Ovumex, Goor “Onze export van broedeieren regelen we zo efficiënt mogelijk, dus met zo min mogelijk resources, maar niet per se met duurzame resources. Wel voldoen we uiteraard aan alle Europese regelgeving. Om de markt te verduurzamen, zie ik dan ook een rol weggelegd voor de overheid. Als die duurzaamheid verplicht stelt, moeten bedrijven wel. Maar het moet ook haalbaar én rendabel zijn; als wij met een elektrische truck gaan rijden, moeten we die overal kunnen opladen, zonder veel tijd te verliezen, óók buiten Europa. De infrastructuur die daarvoor nodig is, ligt er voorlopig nog niet.”