Overzicht Rotterdam 1440X850

Hoe ga je het beste om met lastige financiële beslissingen?

  • Leestijd: 00:00
  • 273 Views
  • 0

6 tips van BusinessBoost Experience Rotterdam

Als ondernemer sta je soms voor lastige financiële keuzes. Tijdens BusinessBoost Experience in Rotterdam vertellen ondernemers over hun eigen ervaringen en financiële dilemma’s. Hoe zijn ze tot hun beslissing gekomen? En wat hebben ze ervan geleerd? 6 tips.

Tip 1: Ga voor vertrouwen, niet voor de laagste prijs

“Ik heb al drie keer een ander bedrijf overgenomen, waarvan een keer een grote”, zegt Michel Jansen van Bianca van Leur Agenturen. “Zo’n beslissing neem je niet van de ene op de andere dag. Het is heel belangrijk dat je een vertrouwensband en klik hebt met de mensen van wie je het bedrijf wilt overnemen. Gelukkig had ik dat elke keer en heb ik geen moment spijt gehad van de overnames. Als het goed voelt, moet je het doen. Laat je vooral niet gek maken door mooie praatjes. Als iets te mooi lijkt om waar te zijn, is dat het vaak ook.”

Tip 2: Houd constant zicht op je inkomsten en uitgaven

“Een tijdje geleden hebben we besloten om een hypotheek af te sluiten voor nieuwbouw. Dat ging om een flink bedrag”, vertelt Arnoud Overbeeke van A-Garden Groenspecialisten. “Toen we voor de hoogte van de hypotheek onze inkomsten en uitgaven wilden doornemen, merkten we dat we daar eigenlijk helemaal niet zo goed zicht op hadden. We keken er maar een paar keer per jaar naar. Maar om te weten hoeveel hypotheek je kunt dragen, moet je wel weten hoe je er financieel voor staat. Sindsdien nemen we maandelijks onze cijfers door.”

Tip 3: Zorg voor een goede balans tussen gevoel en ratio

“Ik ben al een aantal jaar medisch pedicure met een praktijk aan huis. Om verder te kunnen groeien, wil ik een praktijk buiten de deur openen, bijvoorbeeld in een gezondheidskliniek of winkelcentrum”, aldus Brenda Hiwat van medisch pedicure Lou-Ké. “Daarvoor heb ik een lening nodig, maar daar zit natuurlijk een risico aan. Hoewel mijn gevoel zegt dat ik het moet doen, wil ik dat de keuze ook rationeel is onderbouwd met cijfers. Ik zoek nu een financieel expert die helder op papier kan zetten hoe mijn financiële situatie is en of het verstandig is om deze volgende stap te zetten. Als dat zo is, ben ik volledig overtuigd en ga ik ervoor!”

Tip 4: Peil eerst of je klanten ervoor gaan betalen

“Een tijdje geleden heb ik behoorlijk getwijfeld over de aanschaf van een duur softwarepakket. Dat had ik nodig om mijn klanten te helpen bij het online opbouwen of herstellen van hun reputatie”, licht Wesley M. Dekker van Het Reputatiebureau toe. “Ik twijfelde omdat ik niet wist of ik die investering er wel uit zou halen. Ik ben met klanten gaan praten om te peilen of ze het echt wilden gaan gebruiken. Dat is natuurlijk best spannend: ze kunnen wel ja zeggen, maar moeten het ook nog doen. Toen ik genoeg vertrouwen had, heb ik de investering gedaan. Gelukkig heeft dat goed uitgepakt.”

Tip 5: Kijk eerst naar het doel, daarna naar de kosten

“Met mijn bedrijf zoek ik voor organisaties naar geschikte locaties voor evenementen. Dat zijn behoorlijke uitgaven en bovendien kunnen er grote verschillen zitten tussen de prijzen van locaties”, zegt Jason Parmanand van Palm Wine Events. “Soms is de keuze niet moeilijk, bijvoorbeeld als bij twee vergelijkbare plekken de ene 1.000 euro kost en de ander 5.000. Dan ga je natuurlijk voor de goedkoopste. Maar wanneer een locatie echt van doorslaggevend belang is voor het succes, zoals bij culturele evenementen, moet je niet gaan beknibbelen. Anders komt het evenement niet goed uit de verf, trek je weinig bezoekers en levert het uiteindelijk niks op.”

Tip 6: Zoek en vergelijk altijd de beste inkoopprijs

“Als in- en verkoper van exclusieve auto’s doe ik constant grote en risicovolle investeringen”, vertelt Lowi Amesz van Private Collection Cars. “De kunst is om op het juiste moment een auto te kopen en hem voor een goede prijs te verkopen. Zeker economisch mindere tijden zijn voor mij goed, dan zijn de prijzen laag en kan ik gunstig inkopen. Via internet struin ik de wereld af op zoek naar exclusieve kwalitatief hoogstaande tweedehands auto’s. Zo kun je de prijs en kwaliteit zo goed mogelijk vergelijken. Op basis daarvan maak ik een inschatting van de waarde, koop ik de auto in en zet ik ‘m bij mijn online etalage in de verkoop.”