Shutterstock 588493199

Hoe haal je mensen uit hun comfort zone?

  • Leestijd: 03:00
  • 1043 Views
  • 0

Ondernemers over personeel

Het gezegde ‘never change a winning team’ gaat niet helemaal op voor bedrijven. Als je nooit verandert, word je vroeg of laat ingehaald. Vernieuwen is essentieel, maar personeel is niet altijd blij met verandering. ‘Het gaat toch prima zo?’ Hoe haal je medewerkers uit hun comfort zone? 6 BusinessBoost-bezoekers vertellen hoe zij dat aanpakken.

‘Voer veranderingen geleidelijk door’ 

Gert van den Top, Top Deuren, Barneveld

“Mijn deurenbedrijf bestaat bijna 25 jaar. Hoewel we een traditioneel product verkopen, zijn we de bedrijfsvoering flink aan het moderniseren. Klanten kunnen binnenkort alles online bestellen en ook in de showroom krijgt elke klant bij binnenkomst een iPad. Daarmee kan hij producten scannen, bijpassende accessoires vinden en direct bestellen zonder hulp van een verkoper. Ik moest ooit in een sushirestaurant zo mijn bestelling doen en dacht: dat kunnen wij ook. Ik wil mijn verkopers niet kwijt, maar ik wil het team ook niet verder uitbreiden. Op deze manier kunnen we met dezelfde mensen meer werk doen. Sommige collega’s vinden het spannend, die geef ik de ruimte om eraan te wennen. Ik geloof dat je mensen niet moet overvallen, maar veranderingen geleidelijk door moet voeren.”

“Wat een sushirestaurant kan, kan mijn deurenbedrijf ook”

‘Voorbeelden helpen om het nut van verandering in te zien’

Bianca Metsemakers en Marjolein Engelen, eerlijkmetrecht i.s.m. EMR advocaten, o.a. Utrecht

“Eerlijkmetrecht is een juridisch dienstverlener met 35 medewerkers. Onze missie is ‘business happiness’, bij onze klanten én medewerkers. We stimuleren persoonlijk leiderschap en talent van onze specialisten en benutten hun vermogen om te innoveren. Dat is nodig om voorop te blijven lopen in een wereld die razendsnel verandert. Wij staan voor helder juridisch advies. Daarom zijn we op dit moment bezig om een nieuwe schrijfstijl te implementeren. Juristen zijn klassiek geschoold en hanteren in hun adviezen vaak een ingewikkelde schrijfstijl. Wij willen dat onze schrijfstijl weerspiegelt wie we zijn: toegankelijk, begrijpelijk en praktisch. Niet iedereen was blij met de verandering; ze zagen er het nut niet van in of vonden het jip-en-janneke-taal. Door met voorbeelden te laten zien hoeveel begrijpelijker je kunt schrijven, gingen mensen overstag. Iedereen krijgt nu uitgebreid training om zich de nieuwe stijl eigen te maken. De positieve reacties van klanten bewijzen dat hier behoefte aan is.”

‘Door onze harde groei zijn mensen gewend aan verandering’

Rick van den Wildenberg, Promic Display Systems, Nederweert

“Ons bedrijf voor displaysystemen is in 40 landen actief, maar we willen nog veel groter worden. Die ambitie werpt vruchten af, want sinds 2012 zijn we al gegroeid van 5 naar 50 werknemers. Door deze harde groei heeft ons team al veel veranderingen meegemaakt. Taken worden specialistischer; bijvoorbeeld marketing was eerst versnipperd over meerdere mensen, nu zetten twee mensen zich hier fulltime voor in. Ik had drie jaar geleden niet gedacht dat we ooit een contentmarketeer nodig zouden hebben. De ene persoon gaat makkelijker met verandering om dan de ander, daarom zoeken wij altijd mensen die flexibel en ondernemend zijn. We luisteren goed naar onze mensen en moedigen eigen initiatief aan, om samen een manier te vinden om met veranderingen om te gaan. De beste ideeën komen namelijk niet uit directiekamers, maar van de vloer.”

“Door groei worden taken specialistischer”

‘Fouten zijn de beste motivatie voor verandering’

Laura-Jane Scholten, Clothes Stocklots, Terschuur

“We kopen partijen nieuwe kleding op van onder andere fabrikanten en de douane en verkopen die weer door aan handelaren en winkelketens. Het bedrijf is ooit begonnen door mijn vader, die inmiddels de pensioenleeftijd heeft, maar nog altijd meewerkt. Mijn vader is nog van de oude stempel: waarom zou je iets op de computer doen als het ook op papier kan? Ik heb hem laten zien dat dingen digitaal veel makkelijker en efficiënter kunnen.  Als werknemers dingen doen die volgens mij nauwkeuriger kunnen, zeg ik daar niet altijd op het moment zelf wat van, maar laat ik werknemers hun gang gaan. Gaat het een keer fout, dan is dat de beste manier om te leren. Dan komt de verandering uit mensen zélf.”

‘Verandering is een kwestie van training’

Daphne Lodewijk, SalesSynergy, Zoetermeer

“We nemen koude acquisitie uit handen van onze klanten. Ik heb 5 werknemers in dienst, allemaal 45-plussers. Belangrijk is dat zij alle ontwikkelingen volgen die nieuwe prospects kunnen opleveren voor onze klanten; van trends tot nieuwe wet- en regelgeving. We voeren regelmatig innovaties door om onze klanten beter te kunnen helpen. Zoals ‘shared screen calling’, waarmee prospects tijdens het bellen kunnen meekijken op ons computerscherm om bijvoorbeeld een filmpje te bekijken. Eind dit jaar gaan we weer een nieuwe digitale tool voor prospecting implementeren. Niet iedereen is digitaal even handig, dus veranderingen kosten wel wat tijd en geduld. Gelukkig is iedereen wél welwillend en van nature nieuwsgierig, dus het is vooral een kwestie van training.”

“Niet iedereen is digitaal handig, maar wél welwillend”

‘Mensen hoeven niet alles te kunnen, maar moeten wel alles begrijpen’

Mark Bonenkamp, Vogelaar Verzenders, IJsselstein

“Wij verzorgen communicatie- en marketinguitingen voor klanten, offline en online. We zijn ooit begonnen met het printen en versturen van brieven, maar hebben nu inmiddels ook een grote digitale tak. Als ik niet kan vernieuwen, stop ik met ondernemen. Personeel vindt verandering niet altijd makkelijk; mensen zeggen liever nee dan dat ze nieuwe dingen proactief oppakken. Daar ga ik mee om door veel met mensen te praten, ze op te leiden en ruimte te geven om fouten te maken. Omdat onze traditionele tak nog steeds goed loopt, hoeft niet iedereen de digitale kant op en kan ik hiervoor nieuwe mensen aannemen. Maar ik verwacht wel dat iedereen op zijn minst al onze diensten begrijpt, zodat ze het kunnen verkopen aan klanten.”