Innovaties Die Echt Werken

Hoe laat je innovaties écht werken voor jouw bedrijf?

  • Leestijd: 00:00
  • 172 Views
  • 1

Word niet te snel verliefd op je eigen idee!

Ondernemers uit Amsterdam en omstreken deden de nodige innovatie-inspiratie op tijdens BusinessBoost Experience in Amsterdam. Maar hoe innoveer je nou op een structurele manier? En wat zijn de innovaties van de toekomst waar ondernemend Nederland reikhalzend naar uitkijkt? Vijf ondernemers aan het woord over innovaties in hun bedrijf en vakgebied.

Wouter van der Leij leert met zijn bedrijf Blue Oceans Company in Noordwijk corporaties en ketenbedrijven om te transformeren door het onderscheidend vermogen voor bedrijven helder te maken en hun businessmodel te vernieuwen. “We bestaan nu 9 jaar en zijn in die periode enorm met onze eigen innovatie bezig geweest: Practice what you preach! Structureel innoveren doe je door constant met je doelgroep in gesprek blijven. Daarnaast moet je niet van A naar D te willen zonder stap B en C serieus te nemen: Denk je een goed idee te hebben? Word daar dan niet direct verliefd op, maar kijk eerst even heel goed om je heen. Dat idee moet je eerst valideren; onderzoek of het wel echt de oplossing is waar de klant op zit te wachten. Daarna test je het idee als minimum viable product op kleine schaal. Pas dan kun je gaan uitrollen. Ten slotte is het heel belangrijk dat je jezelf altijd een spiegel voorhoudt en afvraagt waarom je doet wat je doet. Zo hadden we het plan om een  boek te schrijven over onze visie, maar vroeg onze stagiair waarom we dat eigenlijk wilden. Toen bleek dat een boek allang niet meer dé enige manier is om informatie tot je te nemen, besloten we een serie whitepapers te maken.”

Innovatie gaat niet alleen om techniek, maar ook om inhoud

“Innovatie is van belang binnen mijn bedrijf, in die zin dat ik met moderne techniek persoonlijkheid naar boven haal”, vertelt Barend van Zon van ProfilM uit Amsterdam. Hij maakt video-interviews met bedrijven en zelfstandigen, maar ook videosollicitaties. “Video zelf is natuurlijk niet nieuw, maar in de manier waarop kun je wel heel vernieuwend zijn. Innovatief zijn in de manier waarop je je werk doet, maakt dat werk heel enerverend! Bijvoorbeeld door niet te focussen op een elevator pitch, maar vragen zo te stellen dat mensen zichzelf kunnen laten zien. En door clichés uit de weg te gaan, of te kiezen voor andere camerastandpunten. Maar ook met technische verbeteringen ben ik bezig, voor de toekomst ben ik geïnteresseerd in een nieuw soort businesskaartje waar je met je telefoon overheen beweegt en vervolgens een filmpje kunt afspelen. Misschien een heel interessante gadget voor mijn bedrijf!”

Blijf jezelf bijscholen om de concurrenten voor te blijven

“Ik zit in de digital marketing, een sector die constant in beweging is, zegt Solomon van Blokland van New Converts uit Amsterdam. Zijn bedrijf helpt mkb-ers bij het verbeteren van hun website om zo meer leads en sales te genereren. “Als je onderscheidend wil zijn in dit vak zul je moeten blijven lezen, trainen en testen om up to date te blijven. Daarbij is het zaak om te weten waar je de beste, meest recente relevante informatie kunt halen. Doe je dat goed, dan blijf je de concurrenten voor. Bovendien maakt je kennis je uniek en dus interessant voor je klanten. Voor de toekomst verwacht ik heel veel van kunstmatige intelligentie, maar eigenlijk is de impact daarvan nu ook al zichtbaar. Het analyseren en verwerken van grote hoeveelheden data wordt steeds makkelijker en ik verwacht dat de impact van AI alleen maar groter gaat worden. Mijn werk verandert daardoor, innovatie heeft mijn werk veel gemakkelijker gemaakt. Uiteindelijk houd je er tijd door over, die je kunt besteden aan het onderhouden van je klantrelaties.”

Wees kieskeurig en kijk eerst wat werkt!

“Polsbandjes, lichten, catering, we hebben allerlei soorten exploitanten op ons event”, vertelt Arjen Lemstra van Event Summit in Amsterdam; organisator van een jaarlijks event voor exploitanten in de evenementenbranche. “In de branche verandert een hoop en wordt veel geïnnoveerd. Maar op duurzaamheidsgebied mag er nog wel wat verbeteren. Zo moet de branche aan de slag met innovatieve oplossingen voor monoverpakkingen van bijvoorbeeld rietjes en koffiecups. Dat gaat in kleine stappen. Als ik naar ons eigen bedrijf kijk, hebben innovatie en automatisering het ondernemen voor onszelf een stuk makkelijker gemaakt. Zo is tegenwoordig de boekhouding gewoon via de smartphone toegankelijk. Toch vind ik wel dat je selectief moet zijn met de keuze voor nieuwe snufjes en echt moet kiezen voor de dingen waar je iets aan hebt, je moet niet alles tegelijk willen. In onze branche kijken we bijvoorbeeld altijd naar wat wel werkt en wat niet. Je kunt bijvoorbeeld de meest fantastische apps voor festivals bedenken, maar mensen moeten de app dan wel downloaden. Dat gebeurt lang niet altijd.”

Blijf altijd nieuwe producten ontwikkelen

Jan Willem Logemann runt samen met zijn vrouw Bye Bye Burnout, een bedrijf dat werkgevers en werknemers helpt met het bestrijden en voorkomen van burnouts. “We zijn altijd bezig met het ontwikkelen van innovatieve nieuwe producten, bijvoorbeeld op het gebied van coaching en workshops. Technische innovaties helpen ons daar zeker bij. Je kunt wel zeggen dat techniek ons bedrijf nieuwe cliënten oplevert. We kunnen tegenwoordig aan online coaching doen of gesprekken voeren via Skype. Dat maakt ons werk natuurlijk veel toegankelijker. Zo hebben we nu zelfs een cliënt in Italië! In de toekomst willen we misschien wel een applicatie ontwikkelen die onze cliënten van dagelijkse tips voorziet. We kunnen innovatie inzetten om onze cliënten nog beter te helpen.”

Als eerste inspiratie en tips van succesvolle ondernemers ontvangen?