Hans Scheffer

Hoe vind én bind je de beste medewerkers?

  • Leestijd: 02:00
  • 3109 Views
  • 4

Hoe vind én bind je de beste medewerkers?

Ondernemer: Hans Scheffer en Wouter Goedhart
Bedrijf: HelloPrint en Vonq

Personeelsbeleid: Weg met de arbeidscontracten!

Het aantal ZZP’ers stijgt enorm, werknemers wisselen steeds vaker van baan en stellen meer eisen aan hun werkgever. Hoe ga je als bedrijf om met deze veranderingen en hoe vind én bind je de beste medewerkers? De twee succesvolle bedrijven Vonq en HelloPrint deelden hun niet bepaald alledaagse personeelsstrategie tijdens De Nacht van de Ondernemer.

Arbeidscontract

Waarom zou je een nieuwe medewerker om de oren slaan met een pagina’s lange arbeidsovereenkomst als het ook op anderhalf A4’tje kan? Dat is precies wat Hans Scheffer, oprichter en CEO van het drukwerkbedrijf HelloPrint dacht. Toen hij een traditioneel arbeidscontract doorlas voelde hij zich diep ongelukkig: “Het is heel hiërarchisch en staat vol van rechten en plichten. Ik wilde alle overbodigheden eruit slopen en alleen vastleggen wat we écht vast moeten leggen. En verder is het een basis van vertrouwen.”

Wat staat er dan op dat anderhalve A4’tje? Hans Scheffer: “Welke functie iemand krijgt, wat zijn of haar salaris is en dat er periodiek overleg is samen te beoordelen of salaris en werkzaamheden nog wel goed in balans zijn. Verder staat er ook in dat de werknemer zelf bepaalt of er thuis, op kantoor of voor mijn part vanaf het strand wordt gewerkt, en wanneer hij of zij vakantie neemt. De gedachte erachter is dat mensen van zichzelf een verantwoordelijkheidsgevoel hebben. Ze zijn een professional, anders had ik ze niet aangenomen. Ze kunnen dus ook met die vrijheid en verantwoordelijkheid omgaan. Werk en privé lopen op deze wijze veel vloeiender in elkaar over.”

Flexibiliteit

Ook Wouter Goedhart, oprichter en CEO van online recruitment marketeer Vonq gelooft heilig in vrijheid en flexibiliteit voor z’n personeel: “Wij zijn nu bijvoorbeeld aan het experimenteren met het loslaten van targets die de werknemers moeten halen. Waarom? Omdat een target een te harde maatstaf is: in de ogen van de werkgever is dat target 100%, terwijl je medewerker misschien wel 150% kan halen als je die maatstaf weghaalt.” Ook Goedhart vindt het van het grootste belang dat werknemers bij hem niet in een keurslijf zitten: “Er moet ruimte zijn voor creativiteit. Die ontstaat vaak pas als je als manager de regie durft los te laten, maar dat durven veel managers niet.”

Zowel HelloPrint als Vonq zien een totaal nieuwe generatie werknemers aankomen, ook wel generatie Z genoemd.

Scheffer: “Die werknemers zijn veel meer individualistisch ingesteld en zullen liever op projectbasis voor meerdere bedrijven tegelijk willen werken. Werkgevers zullen zich daarop moeten aanpassen.” Volgens Scheffer en Goedhart komt het uiteindelijk vooral neer op samenwerking tussen werkgevers en werknemers. Hans Scheffer: “Je moet mensen hun eigen verantwoordelijkheid geven. Kijk wat er wél mogelijk is in plaats van wat er niet mogelijk is. Je kijkt naar iemands behoefte: waar wil je als werknemer naartoe? Wil je keihard carrière maken of wil je binnen twee jaar kinderen? Dat zijn twee heel verschillende dingen.” Wouter Goedhart: “Bedrijven hebben vaak de neiging om een carrièrepad voor een bepaalde medewerker al helemaal voor te kauwen, terwijl die medewerker wellicht iets heel anders wil. Daar kom je alleen achter als je continu in gesprek blijft over wat je voor elkaar kunt betekenen. Ik heb sommige personeelsleden ervan overtuigd dat ze een tijdje mínder moesten gaan werken, omdat ik merkte dat ze niet lekker in hun vel zaten. Eerst was er gesputter, maar achteraf zeggen ze hoe dankbaar ze zijn dat ik dat in de gaten had en dat het mogelijk was.”

Op de hoogte blijven van de laatste ondernermerstips?