Placeholder

Hoe zorg jij dat je over 5 jaar nog in business bent?

  • Leestijd: 04:00
  • 799 Views
  • 0

Ondernemers over de toekomst van hun bedrijf

De markt verandert constant. Voor de ene ondernemer is nieuwe technologie de grootste uitdaging, voor de ander is het vechten tegen een stoffig imago. Hoe zorg jij ervoor dat je bedrijf klaar is voor de toekomst? We vragen drie BusinessBoost-bezoekers op welke manier zij hun bedrijf future-proof maken.

’Als notaris verkoopt ik geen aktes, maar ben ik adviseur’

Heidi Renders, H2H Notaris, Eindhoven 
“Vijf jaar geleden begon ik mijn eigen notariskantoor, omdat ik vond dat het beter kon. Mijn vak heeft een stoffig imago. De crisis kwam hard aan voor notarissen, want ‘wij’ hebben nooit gekeken of onze manier van werken nog voldoet aan de eisen van deze tijd. Ik wilde van het stoffige imago af, laten zien dat het ook anders kan. De drempel verlagen en dichter bij onze cliënten staan. Dat betekent meedenken. Klopt die aandeelhoudersovereenkomst inhoudelijk nog bij de fase waarin het bedrijf zit? Heeft het bedrijf nog de juiste rechtsvorm? Heeft de eigenaar een testament en is dat nog up-to-date? Wij hebben veel zakelijke cliënten. Als ik een cliënt een tijd niet heb gesproken, bel ik hem op om te vragen wat er speelt. Niet afwachten, maar proactief zijn en meedenken. Ik wil de betrokken adviseur zijn. Daaraan ontleen ik als notaris bestaansrecht voor de toekomst. Nu, vijf jaar na de start van mijn kantoor, is het een mooi moment om na te denken over de volgende vijf jaar. Zetten we in op nieuwe activiteiten of bouwen we uit? We zitten nu middenin dat denkproces. Onze uitdaging is verbreding van de doelgroep. Veel ondernemers weten niet waarom en wanneer het slim is om er een notaris bij te betrekken en wat belangrijk is om te regelen. Ik schat dat 90 procent van de ondernemers bijvoorbeeld geen testament heeft. Wij leggen uit wat de consequenties zijn. Het meedenken met de cliënt heeft de toekomst. Ik zeg altijd: ik ben notaris, maar ik verkoop geen aktes.”

‘Ik schat dat 90 procent van de ondernemers bijvoorbeeld geen testament heeft’

‘Wij kijken naar onze eigen toekomst én naar die van klanten’

Ronald van der Land, Ratio Accountants, Hapert 
“Innoveren betekent voor ons automatiseren en voortdurend bijblijven qua software. Voordat andere accountantskantoren eraan begonnen, waren wij allang geautomatiseerd. Enerzijds vanuit interesse, anderzijds ontkomen we er niet aan. Klanten willen en moeten altijd aan hun administratie kunnen werken. Dag en nacht, overal ter wereld. Wij zijn een klein accountantskantoor en hebben de crisis overleefd door op tijd te beginnen met automatiseren. We werken 40 procent efficiënter dan voor de automatisering. Dat betekende wel dat er een aantal medewerkers uit moest. Door het geautomatiseerde proces waren ze niet meer nodig. Vroeger voerden we namelijk vooral veel gegevens in. Nu hebben we de rol van adviseur. Anders gezegd: klanten doen nu veel zelf en wij monitoren en beoordelen. Als accountants kijken we altijd naar het verleden van onze klanten, dat verwacht de Belastingdienst nu eenmaal. Maar wij zijn ook gericht op de toekomst. Op die van onze klanten, zodat ze weten waar ze over een paar jaar staan. En op die van ons. Innovatie is voor ons automatiseren en bijblijven. Meer dan andere accountantskantoren kijken wij niet alleen achteruit, maar ook vooruit.”

‘We werken 40 procent efficiënter dan voor de automatisering’

‘Wij leven ons in in de wensen en eisen van onze opdrachtgevers’

Michael Bérénos, X-talent, Eindhoven
“Wij adviseren bij ICT-vernieuwingsprojecten, zoals migratie naar de Cloud, en detacheren hierbij tijdelijk technisch personeel. Dit zijn vaak moeilijk te vinden kandidaten, maar niet voor ons, want het is ons vak. Wij leven ons in in de wensen en eisen van de klant. Zo weten we precies wat die zoekt.  Je moet natuurlijk wel zoeken naar het vindbare. Laatst had een opdrachtgever bijvoorbeeld een vacature met een stuk of vijftien functie-eisen. Een daarvan was hbo-niveau. Wij zeggen dan tegen de klant: wat moet de kandidaat écht in huis hebben? Kan het wellicht ook mbo-niveau zijn?  Onze grootste winst van de afgelopen tijd is dat we steeds meer zakendoen met de eindopdrachtgever. Als we direct bij de eindgebruiker detacheren, hebben we meer controle over het proces, minder concurrentie en betere marges. We zijn voortdurend aan het hunten naar goed personeel, maar we worden geleefd door de waan van de dag. Daardoor houden we weinig tijd over voor andere zaken, zoals profileren op social media. Daar moeten we echt meer aan doen. Dit jaar staat voor ons in het teken van groei. Groei van eigen medewerkers, van gecertificeerde medewerkers, van ICT-vernieuwingsprojecten en dus ook groei van zichtbaarheid op social media. Daarom hebben we een marketingexpert aangenomen die ons zichtbaarder gaat maken op social media.”