Header Marco Aarnink

In 6 stappen van scratch naar internationaal zakendoen

  • Leestijd: 00:00
  • 308 Views
  • 0

Print.com-baas Marco Aarnink biedt inspiratie voor internationalisering op BusinessBoost Experience

Hoe regel je dat je onderneming op elk moment de grens over kan? “Door internationalisering vanaf dag één voor ogen te hebben”, zegt Marco Aarnink (33) van Print.com. De ondernemer, die naam maakte met Drukwerkdeal, ging er tijdens de BusinessBoost Experience op 10 juli in Zwolle dieper op in. 6 tips voor een buitenlands avontuur.

Aarnink begon Drukwerkdeal in 2005 met Gert-Jan Voortman. Het was een voltreffer. Negen jaar later verkocht de Deventenaar - zijn compagnon was al uitgestapt - de zaak (voor zover bekend) voor 24 miljoen euro aan Vistaprint (VS). Zo betrad Aarnink met een dikke portemonnee de investeringswereld. Maar al snel verlangde hij terug naar de drukkersbranche. “Ik miste de combinatie van eigen productie, e-commerce en productbeleving. Daarom begon ik Print.com, deze markt heeft deze combinatie van factoren als geen ander. Ondernemen is voor mij toegeven aan de onrust in me. En ik had altijd het gevoel dat Drukwerkdeal internationaal gezien door mij niet af is gemaakt. Dat bleef aan me knagen.” Hoe het wel moet kunnen volgens Aarnink? 6 tips:

1. Kijk vanaf dag één over de schutting

“Bij Drukwerkdeal begonnen we gewoon. Internationaal gaan had geen prioriteit. Een tijd later ging het buitenland wel leven, maar toen stond er een site met heel veel teksten en een Nederlandse naam; Drukwerkdeal. Het was een enorme klap werk om dat allemaal te internationaliseren. Teksten vertalen in alle talen, multicurrency invoeren; noem maar op. Dit moet je echt doen vanaf dag één. Zo beperk je de workload en loop je niet vast. Bij Print.com begonnen we er meteen mee.”

2. Werk andersom

“Het loont om dingen omgekeerd te doen. Bij Drukwerkdeal groeide de overhead op termijn, bij Print.com zijn we juist gestart met een grote overhead. Er zit een megateam van voornamelijk programmeurs. Tegenwoordig moet je online al van goede huizen komen. Pas later kunnen we verkoop binnendienst toevoegen. Bij Drukwerkdeal was het andersom. Dit kost helaas bakken met geld, maar die investeringen betalen zich hopelijk ook terug. Een goede basis is in het huidige landschap van absoluut belang. Als je overal op voorbereid bent, weet je namelijk wat je kunt verwachten en is groeien uiteindelijk gemakkelijker.”

3. Ga all-in

“Risico’s nemen hoort bij ondernemen. Anders kom je nergens. Het is fijn dat ik over de middelen beschik om 25 man in dienst te hebben terwijl we geen omzet maken.”

“Risico’s nemen hoort bij ondernemen. Anders kom je nergens.”

“Dat is mega investeren en dit risico neem ik, omdat ik geloof dat we iets goeds in handen hebben. Het is aan ons om Print.com snel te transformeren naar veiligheid, omzet en winst. Live gaan, klanten binnenhalen en word of mouth creëren is de volgende stap. Daarna willen we zo snel mogelijk de grens over.”    

4. Geef je mensen vrijheid

“Naast praktische, financiële en IT-zaken heb ik veel geleerd op menselijk gebied. Zo is het erg belangrijk om je mensen vrijheid te geven. Je moet ze écht onderdeel maken van je startup. Ze moeten zich ondernemend voelen, daar ontstaat verantwoordelijkheid. Deel zoveel mogelijk informatie en laat ze meevoelen bij successen én pijn. Dat betekent dat je moet blijven communiceren. Bij elke vrijdagmiddagborrel vertel ik over de voortgang. Ook maak ik continu rondjes over de afdeling om te horen waar mensen tegenaan lopen en waar ze staan.”

5. Deel druk

“De tweede keer vanaf scratch beginnen in dezelfde markt is bijzonder moeilijk. Het zorgt voor druk, omdat de buitenwereld je onder een vergrootglas legt. Er wordt verwacht dat ik dit wel weer even flik. En dan ook nog internationaal. Die druk houdt me scherp en motiveert me om keihard te werken. Tegelijkertijd lig ik er wakker van. Iedereen wijst altijd fijntjes op mijn bankrekening, maar die helpt me niet beter te slapen, hoor. Als ondernemer sta je er vaak alleen voor. Ook die druk en kwetsbare momenten móét je delen. Dat is menselijk. Dus bouw een goed en verantwoordelijk team om je heen.”

6. Houd rekening met de lokale cultuur

“Moeilijk maakt dingen boeiend. Pionieren en onbekende terreinen ontdekken is écht ondernemen. Als je internationaal gaat, moet je je continu verdiepen in elk land waar je actief wilt zijn. Ik raakte bijvoorbeeld gefascineerd door de Duitse punctualiteit. Dat is prettig zakendoen. Cultuur, werkwijze en smaak zijn ook belangrijk bij internationaal ondernemen. Wat wij Nederlanders mooi vinden, vinden Engelsen of Duitsers niet automatisch ook aantrekkelijk. Hetzelfde geldt voor betaalmethodes en je tone of voice. Daarom is het cruciaal dat je de lokale mentaliteit kent en begrijpt.”  

Als eerste nieuwe inspiratie en updates over onze events ontvangen?