Mond Tot Mond

Mond-tot-mond of ad-voor-ad: hoe bereik jij je klanten?

  • Leestijd: 03:00
  • 715 Views
  • 0

Ondernemers over marketing

Marketing kan een goede manier zijn om je naamsbekendheid te vergroten en klanten te vinden. Maar welke marketingstrategie past bij jouw bedrijf? Is print echt dood, of is het nu juist een manier om op te vallen? Zitten jouw klanten wel op internet, of pakken ze liever de telefoon? We vragen zes BusinessBoost-bezoekers met welke marketingstrategie zij klanten bereiken.

‘Door de crisis kijk ik kritischer naar marketingmiddelen die ik inzet’

Dieter Spillebeen, AZ Hollink, Apeldoorn “Wij leveren transmissies – koppelingen, lagers en tandwielkasten – voor aandrijftechniek in de industrie. Tussen 2009 en 2016 hebben we alle marketingactiviteiten wegbezuinigd vanwege de crisis. Daarvoor gingen we veel beurzen af en adverteerden we veel in vakbladen. Nu het weer beter gaat, beginnen we weer voorzichtig met marketing. Ik ben wel een stuk kritischer geworden en vertrouw minder op traditionele marketing. Het aantal beursbezoekers loopt terug en de lezersaantallen van vakbladen ook. Ik ga nu alleen nog naar beurzen die écht business opleveren en adverteer niet meer in vakbladen, maar via Google. We zijn verder bezig onze website te vernieuwen en hebben onlangs meegedaan aan het business-tv-programma Ondernemend Nederland van RTL. Mooie exposure, alhoewel het nog geen concrete leads heeft opgeleverd.”

‘Ik adverteer niet meer in vakbladen, maar alleen via Google’

‘Ik zoek nieuwe prospects via LinkedIn’

Thijs Verdriet, Kato Kantoorinrichting & Projecten, Enschede “Wij verhuren kantoor- en projectinrichting met een pay-per-use-model; klanten schaffen geen meubilair aan, maar betalen alleen voor gebruik. Nieuwe klanten haal ik vooral uit mijn netwerk; daarom ga ik graag naar events zoals BusinessBoost. Social media zie ik meer als middel om bestaande klanten op de hoogte te houden van ontwikkelingen; dat doen we via Facebook, YouTube en LinkedIn. Alleen LinkedIn gebruik ik ook om nieuwe prospects te vinden. Op LinkedIn-groepen zoek ik bijvoorbeeld bedrijven die binnenkort gaan verhuizen of verbouwen. Vervolgens kijk ik of ik iemand in mijn eigen netwerk heb die me daar zou kunnen introduceren. Zo heb ik al meer dan eens nieuwe klanten binnengehaald!”

‘Wij sleutelen continu aan onze online marketing’

Han Brunnekreeft, Brunelco Electronic Innovators, Haaksbergen “Onze klanten zijn vaak niet de eindgebruikers van onze oplossingen. Wij werken bijvoorbeeld samen met een ingenieursbureau dat een innovatie bedenkt, die wij vervolgens bouwen. De eindgebruiker is de industrie. Dat is marketingtechnisch lastig: op wie richten we ons? Voor verschillende doelgroepen hebben we verschillende landingspagina’s op onze website gemaakt. We maken veel gebruik van online marketingtechnieken, zoals GoogleAds en SEO. We bedenken waar potentiële klanten op zoeken en passen onze website en advertenties hierop aan. Dat is een kwestie van trial & error: iets proberen en onderzoeken of het werkt. We kijken continu op welke trefwoorden mensen bij ons zijn binnengekomen. Is het niet de doelgroep die we zoeken? Dan moeten we bijsturen.”

‘Voor verschillende doelgroepen hebben we verschillende landingspagina’s’

‘Juist nu alles digitaal is, reageren mensen positief op papier’

Jolanda Onwezen, Tetos, Utrecht “Ik werkte al heel lang bij Tetos, maar heb het bedrijf een jaar geleden overgenomen van de vorige eigenaar. We maken textielbespanning voor beurzen en tentoonstellingen. Ik heb grote groeiambities; ik wil op termijn een atelier in Duitsland openen, waar een gigantische markt is voor beurzen en congressen. Op dit moment is mijn primaire focus herstructurering van mijn team, daarna ga ik me storten op marketing. Dan wil ik hiervoor een stagiaire aannemen. Tetos moet het nu vooral hebben van mond-tot-mond-reclame, maar ik experimenteer al wat met online marketing, vooral op gevoel. Aan nieuwsbrieven doe ik niet; die delete ik zelf altijd direct, dus ik ga ervan uit dat anderen dat ook doen. Juist nu alles digitaal is, reageren mensen ook positief op papier. Mijn overname heb ik per brief bekendgemaakt. Papier geeft tegenwoordig een gevoel van exclusiviteit.”

‘Onze marketingstrategie? Bereikbaar zijn’

Rik Verweij, Ovumex, Goor “Wij exporteren broedeieren naar het buitenland, die daar worden uitgebroed tot vleeskuikens. Onze klanten zitten met name in Rusland, Irak, Libië en Afrika. Doordat het een kapitaalintensieve markt is, verschijnen er niet zomaar nieuwe spelers op het toneel. Het is geen markt van actieve verkoop; klanten nemen zelf contact op als ze eieren nodig hebben. We leveren een versproduct, dus draait alles om timing en beschikbaarheid. Het gebeurt weleens dat we niet aan de vraag kunnen voldoen, dan gaat een order naar een concurrent. Andersom gebeurt dat ook; bijna niemand heeft exclusiviteit bij een klant. De beste investering in marketing is voor ons dan ook: vindbaar en bereikbaar zijn. Daarom hebben we ook een kantoor in Rusland, een enorme groeimarkt. Omdat er maar een beperkt aantal spelers is die we allemaal kennen, hebben we geen marketingcampagnes nodig om klanten te werven. We proberen vooral meer orders van bestaande klanten te krijgen door goed contact en nakomen van onze afspraken.”

‘Mond-op-mond-reclame is nog steeds het belangrijkst’

‘Sponsoring levert veel naamsbekendheid op’

Erik Kok, Kuras, Kootwijkerbroek “Wij leveren dak- en wandbeplating voor agrarische en industriële bouw. Mijn klanten zijn vooral montagebedrijven, aannemers, dakdekkers. Die vind ik vooral via-via, door mond-tot-mond-reclame van klanten. Daarnaast gebruik ik ook GoogleAds. Op dit moment is er sprake van schaarste in de markt, dan stijgt het aantal mensen die op zoek gaan via Google. Daar profiteer ik van, maar ik moet ook zorgen dat ik voldoende capaciteit behoud voor mijn bestaande klanten. Verder sponsor ik de voetbalclub, waar een groot reclamebord van mij hangt. Het helpt dat ik ook veel mensen spreek op de club; inmiddels kent iedereen Kuras. In adverteren in bladen geloof ik niet. Ik heb weleens een advertentie geplaatst in hét vakblad voor mijn doelgroep; 2.500 euro kosten en 0 nieuwe business. Dat doe ik nooit meer.” 

  • Welke marketingstrategie en -middelen gebruik jij om klanten te vinden? Breng het in kaart met het Business Model Canvas.

Als eerste inspiratie en tips van ondernemers ontvangen?