Onderscheidende Kracht

Ondernemers over hun onderscheidende kracht

  • Leestijd: 00:00
  • 1097 Views
  • 0

Anders dan anders: hoe blijf jij voor op concurrenten?

Markten zonder concurrentie zijn zeldzaam. En misschien ook niet eens wenselijk; concurrentie houdt de ondernemer immers scherp. Zaak is wel om je bedrijf duidelijk te onderscheiden van de concurrentie, want daarmee win je klanten. Wat doe jij beter, leuker, goedkoper of nauwkeuriger? We vragen vijf BusinessBoost-bezoekers naar hun onderscheidende kracht.

‘Dankzij productinnovatie zijn we de Apple van onze markt’

Klaas Jan Veenhuis, BD Kiestra, Drachten
“BD Kiestra is gespecialiseerd in labautomatisering: machines voor laboratoria. We zijn onderdeel van BD, een Amerikaans bedrijf in ‘consumables’: reageerbuizen, slangetjes, petrischaaltjes. De combinatie van machines en consumables in één bedrijf is uniek; voor laboratoria zijn wij zijn een one-stop-shop. Onze grootste concurrent probeert dit ook te realiseren via partnerships. Maar wij hebben nog een ‘geheim’ wapen: een Total Lab Automation-systeem dat alle processen in een lab automatiseert. Daarmee zijn we de Apple van onze markt. We proberen voor te blijven op de concurrent door continu te werken aan nieuwe productinnovaties. Dat doen we in product development teams met verschillende disciplines, zoals R&D, finance en marketing. Marketing is voor ons geen campagne voeren, maar marktonderzoek doen: heel goed luisteren naar klanten en daaropin spelen.”

‘We bedienen klanten die niemand anders wil bedienen’

Marcel van der Zee, De Nederlandse Leasemaatschappij 
“Wij verstrekken leaseconstructies voor uiteenlopende producten, van auto’s tot machines in de industrie. De markt is enorm concurrerend. Voorheen hadden we grote deals met grote bedrijven, maar door de crisis zijn we van strategie veranderd. Valt een grote klant weg, dan loop je gevaar om zelf ook om te vallen. Dat is bij verschillende concurrenten gebeurd. Wij hebben het roer omgegooid en focussen nu op ‘small tickets’: contracten van 0 tot 30.000 euro. We streven naar veel klanten met een kleine lease.

““We streven naar veel klanten met een kleine lease””

Dan ben je veel minder afhankelijk. Wij bedienen, in tegenstelling tot andere partijen, ook horeca en kermisexploitanten. En ik werk samen met leveranciers, bijvoorbeeld van hotel-tv’s. Daardoor kan hij zijn tv’s aanbieden voor €10 per maand, veel laagdrempeliger voor zijn klanten. BusinessBoost inspireert me om weer na te denken over nieuwe mogelijkheden en verdienmodellen.”

‘Onze manier van werken is onze kracht’

Henk de Jong, Jongens van de Jong, Leeuwarden 
“Ik run een reclamebureau met mijn broer. We hebben niemand in dienst, bij grote of specialistische projecten werken we met een flexibele schil. Kleine bureaus zijn een trend in reclameland, er zijn steeds minder grote spelers. Onze stijl is pragmatisch; we komen niet met grote verhalen, maar met praktische oplossingen. We onderscheiden ons door onze manier van werken. Voor twee klanten runnen we de volledige marketing en communicatie. We hebben jaarafspraken, werken inhouse bij de klant en zijn eigenlijk collega’s. Die manier van werken heeft ook een keerzijde, want je moet niet te afhankelijk zijn. Daarom willen we er nog twee van zulke klanten bij. Concurrentie houd ik altijd in de gaten, omdat ik op de hoogte wil blijven van de laatste trends. Pinterest is dé plek voor designinspiratie!”   

‘Onze onderscheidende kracht komt terug in onze naam’

Hans van der Hoek, Buro360 Adviseurs en Accountants, Leeuwarden 
“We proberen ons op allerlei manieren te onderscheiden van andere accountantskantoren. Dat doen we al met onze naam. Voor de meeste accountantskantoren is accountancy de core business en geven ze daarnaast advies. Wij leggen de nadruk meer op advies, vandaar ook onze naam. Ook inhoudelijk benaderen we dingen anders. Accountants zijn behoudend, kijken liever terug dan vooruit en zijn heel erg gericht op regels.

““We benaderen dingen inhoudelijk anders dan accountants””

Het eerste halfjaar reserveren ze voor alle rapportages, pas in het tweede halfjaar is er misschien ruimte voor advies. Wij adviseren onze klanten continu, over alles van strategie tot overnames en HR. We benaderen zaken niet met een accountantsbril op, maar van alle kanten. Vandaar ‘Buro360°’ en ons ronde visitekaartje. Ook met details kun je je onderscheiden!”

‘Mijn businesspartner en ik zijn een verfrissende match’

Peter van der Mast, RBF, Drachten 
“RBF is een bureau met twee takken: reclame & communicatie en print & mail. We ontwerpen het logo’s en stands, maar drukken bijvoorbeeld ook briefpapier. We hebben lange relaties met onze klanten; voor Aegon werken we al sinds 1999. Dat is te danken aan onze betrouwbaarheid; we komen altijd onze afspraken na. Een andere onderscheidende kracht is mijn samenwerking met Sandra Arkesteijn. Zij is goed in marketing- en communicatiestrategie, wij in design en productie. We werken samen voor gemeente Smallingerland en het Innovatiehuis. We vullen elkaar goed aan; samen kunnen we weer andere opdrachten doen dan alleen. We zijn een verfrissend team, ook voor opdrachtgevers. Ook met de juiste partners kun je je onderscheiden.”

Op de hoogte blijven van de laatste ondernermerstips?