Hoe Midner Hoe Beter

Ondernemers over kosten

  • Leestijd: 02:00
  • 812 Views
  • 1

Hoe minder, hoe beter.

Kosten, die heb je als ondernemer het liefst zo min mogelijk. Maar om geld te verdienen, moet je ook geld uitgeven. Mensen, producten, huisvesting; al het goede kost geld. Wel kun je je business zo kostenefficiënt mogelijk inrichten. Hoe pakken andere ondernemers dat aan? Vier ondernemers vertellen.

‘Met een nieuw verdienmodel wil ik kostenefficiënt uitbreiden’

Feeke Schulpen, Laser Skin Clinics, Bussum, Zwolle & Utrecht
“Onze praktijk is gespecialiseerd in laser- en lichtbehandelingen van huidaandoeningen zoals littekens, ongewenst haar, pigment, rode vaten, acné en schimmelnagels. Elke aandoening vergt een andere laser, golflengte en patroon. Lasers zijn daarom onze grootste kostenpost. In elke praktijk hebben we acht à tien lasers en lasergolflengten staan. Een beetje laser kost al gauw 80.000 tot 100.000 euro. Een praktijk die één ‘alleskunner’ heeft staan, biedt vaak niet dezelfde kwaliteit. Hoge kosten zijn dus nodig om ons te onderscheiden. Een deel van onze lasers leasen we, een ander deel hebben we gekocht. Zo zijn we toch enigszins flexibel. We willen groeien, maar niet door alleen maar meer praktijken te openen, want dat brengt vrij veel kosten met zich mee. Ik heb een nieuw verdienmodel in mijn hoofd waarmee we heel kostenefficiënt kunnen uitbreiden, maar daar kan ik nu nog niet te veel over loslaten!”

“Om kosten te besparen zijn we vanuit huis gaan werken”

 

‘Om de crisis te overleven heb ik heel streng in kosten gesneden’

Ton van Egmond en collega’s, Agile People, Amersfoort
“De crisis heeft ervoor gezorgd dat we onze naam, Agile People, echt eer aandoen. Ik heb een detacheringsbureau in de financiële sector en ben hard getroffen. Voor de crisis hadden we 70 mensen gedetacheerd, nu nog 25. Als je inkomsten zo sterk dalen, moet je ook iets met je kosten. Ik heb ons kantoorpand opgezegd en een aantal mensen laten gaan. We zijn nu nog met zijn vieren en werken allemaal vanuit huis. Eens per week ontmoeten we elkaar bij Van der Valk. Inmiddels groeien we weer en overwegen we weer een kantoor te nemen. Door de crisis ben ik veel bewuster van kosten geworden. Voorheen huurde ik 250 vierkante meter voor vijf personen met een huurcontract van vier jaar. Nu wil ik alleen nog flexibele contracten en ben ik veel kritischer; hoeveel heb je nou écht nodig? We moeten toch niet achter een duur bureau zitten, maar bij de klant.”

‘Door schaalgrootte kunnen we goedkoper inkopen’

Elbert en Jacqueline van den Berg, Horecagroothandel Franken bv, Nijkerkerveen
“Onze groothandel is gespecialiseerd in Chinese horeca en bestaat al vijftig jaar. We groeien nog steeds hard, zelfs tijdens de crisis 10% per jaar. Groei biedt voordelen voor de kosten, want door schaalgrootte kunnen we goedkoper inkopen. Toch willen we niet onbeperkt doorgroeien, we richten ons vooral op Nederland en Vlaanderen. We hebben weleens een klant in Wallonië afgestoten omdat het door de afstand ook minder rendabel werd. Naast inkoop zijn ons wagenpark en personeel de grootste kostenposten. Op personeel willen we niet beknibbelen; zij zijn ons visitekaartje naar klanten. Op een van onze vrachtwagens hebben we zonnepanelen gelegd die de koeling voorziet van energie. Zonnepanelen kosten ook geld, maar dat verdienen we terug met de besparing op energiekosten.”

“We verdienen zonnepanelen terug door minder energiekosten”

 

‘Nu de app eenmaal ontwikkeld is, heb ik relatief weinig kosten meer’

Trudy Joling, Dyslexie Test & Tips, Laren
“Ik heb een app ontwikkeld waarmee je in 10 minuten kunt testen of je dyslexie hebt. Nu duurt de diagnose veel te lang, sommige mensen zijn volwassen voor ze erachter komen. Mijn app is al in vijf talen vertaald, ik ben in gesprek over een Chinese en Noorse variant. Mijn ambitie is om wereldwijd te gaan. Alle ontwikkelkosten – zo’n 25.000 euro – heb ik uit eigen zak betaald: het bouwen van de app, de website, de vertalingen, het vastleggen van mijn logo. Ik heb een paar jaar heel zuinig geleefd en geen vakanties genomen. Mijn dyslexiepraktijk zorgde voor een basisinkomen. Nu de app te downloaden is voor een paar euro, ga ik eindelijk terugverdienen. Ik zoek partners die mij kunnen helpen met de wereldwijde uitrol. Uiteindelijk kan ik met relatief weinig kosten voor onderhoud en uitbreiding wereldwijd mensen helpen met dyslexie.”