Shutterstock 142888873

Ondernemers over nieuwe concurrentie

  • Leestijd: 02:58
  • 1019 Views
  • 1

Kapers op de kust: hoe blijft jouw bedrijf concurrerend?

Nieuwe concurrenten met een compleet ander verdienmodel kunnen een markt flink op scherp zetten. Wat jij offline doet, doen zij online. Voor jouw maatwerk hebben zij een standaardoplossing. Hoe zorg je dat jouw bedrijf ook bij nieuwe kapers op de kust concurrerend blijft? We vragen het aan zes BusinessBoost-bezoekers.

‘Persoonlijk contact onderscheidt ons van nieuwe concurrentie’

Wim de Bekker, Leyten & Van der Linde rentmeester en makelaardij, Dronten 
“Wij zijn een agrarische makelaardij; we taxeren en verkopen landbouwgrond en boerderijen in heel Flevoland. We hebben in Flevoland een aantal concurrenten die hetzelfde doen. Het is echt mensenwerk; het draait allemaal om persoonlijke relaties. Een boerderij heeft veel emotionele waarde, die laat een boer niet zomaar door iedereen verkopen. 

“‘Bij grote orders werk ik juist samen met een concurrent’ ”

Toch zijn er ook nieuwe concurrenten; percelen worden tegenwoordig ook online geveild. Toch zie ik dat niet als een grote bedreiging, juist omdat daarbij alle emotie ontbreekt. Mensen willen dat hun boerderij in goede handen terechtkomt, bij een veiling heb je daar geen controle over.” 

‘Wij maken iets dat niet te standaardiseren is’

Peter van Campen, Van Campen, Lelystad
“Wij produceren aluminium toepassingen, vooral voor Nederlandse klanten, met uitzondering van een paar buitenlandse projecten. We zouden in principe wereldwijd kunnen concurreren, maar daar zijn we nu te klein en onervaren voor. Andersom hebben wij ook weinig last van buitenlandse concurrenten op de Nederlandse markt. Met Nederlandse concurrenten heb ik een open relatie; we sparren regelmatig met elkaar over dingen waar we tegenaan lopen. Laatst heb ik zelfs met een concurrent afgesproken om bij heel grote orders samen te werken. Ik ben niet zo bang voor nieuwe concurrentie omdat wij maatwerkproducten maken die lastig te standaardiseren zijn. Wel denk ik aan nieuwe verdienmodellen, bijvoorbeeld leaseconstructies voor het bouwen van bruggen. Dat gebeurt nu nog niet, maar zou weleens interessant kunnen zijn voor gemeenten.”

'Ik zie nog beperkte concurrentie voor onze dienstverlening'

Mark Hetsen, Credion, Flevoland
“Credion is een landelijke organisatie, ik ben eigenaar van de franchise in Flevoland. Wij helpen mkb’ers met een financieringsbehoefte tussen de 50.000 en 5 miljoen euro aan een optimale financieringsmix. Er zijn steeds meer financieringsvormen, maar Nederland is nog heel traditioneel. Hier financieren we circa 80% nog via banken, terwijl dat percentage in Engeland en de VS substantieel lager ligt. 

“‘Nieuwe concurrentie is vooral gevaarlijk voor maatwerk’ ”

Ik zie momenteel beperkte concurrentie voor onze dienstverlening. Wel maakt de markt een transitie door in het digitaliseren en automatiseren van financieringsprocessen. Het aanvragen van financiering gebeurt steeds vaker online in plaats van met een persoonlijk gesprek. Wij regisseren en optimaliseren het totale proces rondom de financieringsaanvraag en blijven geloven in een persoonlijke benadering. Zo blijven wij ook in de toekomst concurrerend.” 

‘Standaardoplossingen zijn onze groeistrategie’

Bart ten Broeke, Novadoc Enterprise Content Management, Almere “We verkopen software van IBM, voornamelijk aan overheden, banken en verzekeraars. We verdienen niet zoveel aan de software, maar vooral aan de implementatie van de software door onze consultants. Dat is een beperking voor groei, want dat lukt alleen door meer uren te maken. Daarom is onze strategie om nieuwe toepassingen te ontwikkelen waarmee klanten zonder consultant aan de slag kunnen. Zo hebben we NovaCap en NovaGUIDE ontwikkeld. Nieuwe concurrentie is vooral gevaarlijk als je duur maatwerk levert dat ineens vervangen wordt door een goedkope standaardoplossing. Daarom focussen wij juist op het ontwikkelen van zulke nieuwe standaardoplossingen. Eenmaal ontwikkeld, kun je een app oneindig verkopen, zonder dat je daar per klant weer uren in moet stoppen.”

‘Door te praten met klanten en leveranciers blijf ik op de hoogte’

Jort Bangma, Bangma Verpakking, Dronten
“We verzorgen verpakkingen voor transport. Dus niet de hagelslagdoos zelf, maar de omdozen om de hagelslag in te vervoeren. Dat doen we voor uiteenlopende klanten, zoals BCC, Ziggo en HEMA. Wij hebben zeker te maken met nieuwe concurrentie op de markt. Bijvoorbeeld partijen uit het buitenland, of Bol.com die nu een automatisch systeem gebruikt dat verzendverpakkingen op maat maakt. Dat is nu nog een dure toepassing, maar wordt natuurlijk alleen maar goedkoper. Ook e-commerce partijen die heel snel groeien, zoals Ali Baba, kunnen zomaar een bedreiging gaan vormen. 

“‘Ik zie continu nieuwe concurrentie’ ”

Tegelijk ben ik ook blij met concurrentie; het houdt je scherp. Door veel met klanten en leveranciers te praten, blijf ik op de hoogte van de laatste ontwikkelingen en behoeften.” 

‘Met complete ontzorging onderscheid ik me van zzp’ers’

Ellen Metgod, h.r.met, Landsmeer

“Ik neem alle HR-zaken uit handen van klanten; van de functiebeschrijving tot functioneringsgesprek, ziekteverzuimbegeleiding en ontslagtrajecten. Er zijn weinig concurrenten die ook mensen op payrollbasis leveren en hetzelfde totaalpakket bieden, wél zzp’ers en interims die één aspect bij de klant in huis doen, zoals organisatieadvies. Grotere mkb-bedrijven, die wel zelf een HR-adviseur hebben, besteden nog steeds veel werk aan ons uit, omdat ze de kennis of ervaring met een bepaald traject niet hebben. Voor nieuwe concurrentie ben ik eerlijk gezegd niet zo bang.”

Op de hoogte blijven van de laatste ondernermerstips?