Img1

Ondernemers over partners

  • Leestijd: 03:00
  • 500 Views
  • 0

Partners in business: liefde moet van twee kanten komen

Partners kunnen een essentieel onderdeel van je business zijn. Neem Veldhuyzen Kaas, die kaas niet produceert, maar wel ontwikkelt en exporteert. Ideale partners versterken jouw business én andersom. We vragen zes BusinessBoost-bezoekers welke partners zij niet meer kunnen missen.

‘De leverancier betrekt ons bij de ontwikkeling van hun product’

Jessie Bots en Edwin Bots, administratiekantoor InAccount, Alphen aan den Rijn 
“Een belangrijke partner voor ons is de leverancier van onze administratiesoftware. We hebben een nauwe relatie; wij zijn niet alleen afnemer, maar ook een klankbord voor feedback. Wij gingen in 2015 als een van de eersten intensief met een nieuw softwarepakket aan de slag. Dan kom je een aantal kinderziektes tegen, zoals dat de koppeling van bankgegevens volgens een buitenlands format in Nederland niet de juiste gegevens opleverde. Wij profiteren zelf ook van de relatie, want de leverancier komt aan onze wensen tegemoet. Bij een volgende release worden we zelfs al in de ontwikkeling betrokken. Andere belangrijke partners zijn advocaten en hypotheekadviseurs, voor vragen van klanten waarvoor wij niet zelf de kennis in huis hebben. Andersom verwijzen zij weer naar ons.”

“Als wij kennis zelf niet in huis hebben, betrekken we partners”

 

‘Sponsors zijn heel waardevol, dus doen we graag iets terug’

Egbert Tuithof en Martijn Francken, voetbalvereniging VV Esto, Bodegraven
“Om te zorgen dat onze leden kunnen blijven voetballen, zijn we afhankelijk van sponsors. Sponsors zijn meer dan een geldschieter, we doen ook graag iets terug. Een grote sponsor van ons is een groothandel. Daar kopen wij dan weer al onze levensmiddelen in. We gunnen ons geld liever aan iemand die óns ook geld gunt. Voor grotere sponsors hebben we ook een businessclub waarmee we regelmatig dingen ondernemen, zoals bedrijfsbezoeken of sponsoravonden met sprekers. Natuurlijk vaak uit de voetballerij; laatst hadden we Ronald de Boer te gast. ING is al drie jaar sponsor, zij nodigen ons nu weer uit voor BusinessBoost. We doen dingen voor elkaar, zoals het hoort bij partners.”

‘Ik moet partners kunnen vertrouwen’

Job van Welie, Wijnhandel Van Welie, Gouda
“Mijn belangrijkste partners zijn wijnboeren en wijnimporteurs. Toen ik vijf jaar geleden begon, vond ik ze via internet en beurzen. Nu weten mensen mij ook zelf te vinden. In ruil voor inkoop ondersteunen leveranciers mij weer bij proeverijen en marketing, dus de relatie gaat twee kanten op. Prijs-kwaliteit is voor mij het belangrijkste bij het selecteren van een wijnboer of importeur. En ik heb één gouden regel: wat je aan mij verkoopt, mag niet bij Gall & Gall of Albert Heijn staan. Ik heb weleens meegemaakt dat ik tóch een van mijn wijnen bij Gall & Gall zag. Toen heb ik meteen het hele contract met die leverancier opgezegd. Exclusiviteit en vertrouwen, daar draait het om in mijn business.”

“Als een leverancier mijn vertrouwen schaadt, zeg ik het contract op”

 

‘Ik raad mijn partners aan en andersom’

Erica Roosenschoon, First1 Bedrijfsfitness, Den Haag
“Vitale medewerkers houden je bedrijf gezond, is mijn belofte aan klanten. We runnen bedrijfsfitness op locatie, bijvoorbeeld bij de ANWB en het Havenbedrijf Rotterdam. Een belangrijke partner voor mij is Technogym; zij leveren fitnessapparaten, ik mensen. We raden elkaar aan bij bedrijven, want soms kom ik als eerste ergens binnen en soms zij. Ook bedrijfsartsen zijn een partner; zij adviseren werknemers bij klachten om te gaan sporten en wij adviseren werknemers bij bepaalde klachten naar de bedrijfsarts te gaan. Ook werk ik samen met arbo-diensten, zij bevelen onze diensten aan bij bedrijven. Dan heb ik ook nog een netwerk van zzp’ers die ik inschakel bij specifieke opdrachten. Ik zou niet zonder partners kunnen!”

‘Leveranciers zorgen ook voor klanten’

Jolanda van Opzeeland, Van Opzeeland Techniek, Nootdorp
“Met mijn zwager en zoon run ik een technische groothandel met gereedschap voor professionals. Leveranciers van gereedschappen zijn onze belangrijkste partners. Die hebben we voornamelijk gevonden via mijn zwager, die door zijn vorige baan een groot netwerk had. We hebben warme contacten met onze leveranciers en krijgen korting naarmate we meer verkopen. Zij verkopen niet zelf, dus verwijzen ze ook regelmatig mensen naar ons door. Van meer klanten profiteren we allebei.”

“Onze leveranciers profiteren ook van meer klanten”

 

‘We zijn nog op zoek naar samenwerkingspartners’

Stefan Pronk en Geert Hagelaar, Heilder Animaties, Den Haag
“We bestaan sinds januari 2017 en beschouwen onszelf daarmee als een start up. We hebben nog geen partners, maar die zouden we wel graag willen. Samenwerken met videoproductiebedrijven of communicatiebureaus bijvoorbeeld, die ons inschakelen voor animatievideos en die wij op onze beurt kunnen inschakelen als het gaat om hun expertise. Het enige wat wij nu uitbesteden zijn onze voice-overs, daar wagen wij ons niet aan met ons Brabants en West-Fries accent. We hebben daarin nog geen vaste partners, want we zoeken juist bij elke animatie naar de perfecte stem. Voor een schoolanimatie vonden we bijvoorbeeld een jongen die bekende tekenfilms inspreekt. Wellicht gaan we vaker samenwerken als het om deze doelgroep gaat. Dat moeten we allemaal nog ontdekken!”