Bbxp Header 1440X500 Financielekeuzes

Tips die jouw onderneming een stap verder helpen

  • Leestijd: 00:00
  • 139 Views
  • 0

Tips van ondernemers voor ondernemers

Aad Ouborg, Tom Coronel en nog veel meer sprekers gaven belangrijke adviezen aan de aanwezigen op BusinsessBoost Experience in Amsterdam. Maar wat is na zo’n middagje BusinessBoosten nou eigenlijk het meest bijgebleven? De tips van de dag die iedere ondernemer op zijn werk kan gebruiken:

Stap af van de standaard op social media

Chris Hulsmann, van Mastertent in Zwolle kreeg praktisch tips van Tom Coronel: “Ik leerde bij zijn workshop hoe je social media effectiever kunt gebruiken: door te zorgen dat je unieke content maakt en afstapt van de standaard. Hoe je dat concreet doet? Ik wil bijvoorbeeld veel meer met YouTube gaan doen. Wij verkopen bijvoorbeeld vouwtenten en maakten wel eens filmpjes bij ons voor de deur. Maar eigenlijk is het veel leuker en effectiever om bij de klant te gaan filmen. Dat levert leukere video’s op en versterkt bovendien het contact met je klanten. Daarnaast wil ik beginnen met ondertitelen. Dat kan heel eenvoudig en heeft twee voordelen: ten eerste ben je organisch beter vindbaar op Youtube, en ten tweede kijken mensen tegenwoordig vaak filmpjes met het geluid uit, waardoor ze je verhaal toch kunnen volgen. Daar had ik totaal niet over nagedacht, verdorie!”

Durf bijzonder te zijn

“Ben bijzonder, dat vond ik eigenlijk wel een heel goede tip”, zegt Marloes Barenbrug van Cascata Communicatie uit Nijmegen. “Want hoe onderscheid je jezelf nou als zakelijke dienstverlener? Niet door hetzelfde als de rest te doen, maar door jezelf te zijn. Jouw onderscheidend vermogen ligt vaak heel dicht bij waar jij sterk in bent. Ben je bijvoorbeeld een sympathiek en lief persoon? Dat wordt zakelijk niet altijd als iets goeds gezien, maar daar moet je juist je kracht van maken. Je kunt met zo’n persoonlijkheid je klanten extra aandacht geven en je dus onderscheiden van de rest. Het klinkt heel makkelijk, maar gewoon jezelf zijn moet je wel durven.”

Verras met je locatie

“Er zijn eigenlijk drie dingen die ik meeneem van deze dag”, vertelt Daniël Klaassen van Hooglander Administratie in Amstelveen. “Zo leerde ik dat het je soms kan helpen niet alles vanuit de feiten te benaderen, maar ook naar emoties te kijken. Ik heb een administratiekantoor en daar gaat het toch wel heel vaak om de cijfertjes. Ten tweede leerde ik van Anneke Schogt van IMA dat influencers op social media ook voor b2b interessant kunnen zijn, terwijl ik altijd heb gedacht dat dit alleen voor b2c interessant was. Een kwestie van zoeken naar mensen met invloed binnen het eigen vakgebied, het hoeft niet altijd om een miljoenenpubliek te gaan. Ten slotte kreeg ik handige tip dat je klanten kunt verrassen met de locatie waar je ze ontmoet. Mijn bedrijf heet Hooglander administratie, best een leuk idee om een bespreking te plannen op een plek waar je uitzicht op Schotse Hooglanders hebt. “

Geld verdienen mag! 

Pauline Mulders van Admin-online uit Etten-Leur hoorde eveneens een goed advies dat de klanten van haar administratiekantoor ter harte kunnen nemen:  “Een mooi advies voor de ondernemers hier kwam uit de finance workshop: wees je ervan bewust dat je denken over geld is aangeleerd. De een vindt geld mooi, de ander vies. Goed om te beseffen, want veel ondernemers zijn terughoudend als het gaat om geld verdienen, alsof dat iets is wat fout en vies is en maatschappelijk niet wenselijk. Ik doe zelf de administratie voor veel zzp’ers en merk zelf dat veel ondernemers hier moeite mee hebben. En dat terwijl je ook het leuke van geld kunt benadrukken in plaats van alleen de ellende ervan! Je kunt er immers juist op maatschappelijk vlak prachtige dingen mee