Hv5 7778

Tips & tricks voor het bouwen aan je bedrijfsimago

  • Leestijd: 02:00
  • 267 Views
  • 0

De beste adviezen van succesvolle ondernemers

Ondernemen betekent keihard aan je imago werken. Maar hoe overtuig je (potentiële) klanten van het feit dat jij die betrouwbare, efficiënte partij bent die zij nodig hebben? Vier ondernemers op het Businessboost Experience event in Nijmegen geven advies.

1. Pas op met het mixen van werk en privé

“Je imago is voor een groot deel wat er over je te vinden is op internet”, zegt Albert Roelen van Marksmen Group (Mill), die startende en groeiende bedrijven adviseert over groeistrategie en rendementsoptimalisatie. “Wees daarom terughoudend met wat je communiceert. Kies er altijd voor je zakelijke kant te laten zien. Het eerste wat een potentiële klant doet, is je naam googelen. 

“Het eerste wat een potentiële klant doet, is je naam googelen”

Dat betekent dat je moet zorgen dat de huisstijl en uitstraling van je site professioneel zijn, want je site is het visitekaartje van nu. Houd je privé dus goed gescheiden van je zaken. Het gebeurt te vaak dat ik op LinkedIn vakantiekiekjes tegenkom. Dat hoort daar niet en komt helemaal niet professioneel over. Daar kom je wellicht mee weg als je in de vakantiebranche werkt, maar anders niet!”  

2. Maak gebruik van onafhankelijke bronnen voor je product

“We verkopen wasbare luiers aan consumenten en retailers omdat die veel milieuvriendelijker zijn”, vertelt Loes Aalbers van Kaatje Katoen in Wageningen. “Dat is natuurlijk best een lastig product als je het over imago hebt. Een poepluier zorgt niet voor heel positieve associaties. Maar duurzaamheid wordt steeds belangrijker en daar kunnen we van profiteren. Want wat we wél hebben, is een product dat daarbij aansluit. Om de meerwaarde van ons product duidelijk te maken, koppelen we de voordelen van wasbare luiers aan onafhankelijke bronnen die de milieuvoordelen laten zien. Zo hebben we op onze site een onderzoek van Milieu Centraal staan: een onafhankelijke bron die zegt dat wasbare luiers beter zijn voor het milieu.”   

3. Overtuig je klant met een proefdienst of -product

“Je kunt wel zeggen dat jouw product of dienst helpt, maar je moet ze wel overtuigen”, aldus Leena Oksanen (Shiatsu Therapie en bedrijfsmassages, Nijmegen). “Ik bied potentiële klanten daarom een proefdienst of -product aan zodat ze zelf kunnen ervaren of ik iets voor ze kan betekenen. Ik praat eerst met ze om erachter te komen waar hun behoefte ligt en adviseer dan over de beste oplossing. Om ze te overtuigen, bied ik aan om een keer een proefmassage te doen op het werk. Dan leg ik uit wat ik precies doe en waar dat goed voor is. Het werkt sowieso goed om je gezicht te laten zien bij de klant, zo bouw je een persoonlijke band op en dat zorgt hopelijk voor een duurzame samenwerking.”  

4. Behoud je bestaande klanten en geef ze écht aandacht

“In een markt met veel concurrentie is het ontzettend moeilijk om je te onderscheiden”,  zegt Theo Burggraaf, financieel adviseur in Tricht. “Ik ben zelf financieel adviseur, daar zijn er zo’n 76.000 van in Nederland. Dan kan ik wel proberen om bovenaan in de zoekresultaten te komen in Google, maar dat gaat me ontzettend veel geld kosten en is maar tijdelijk effectief. Om een goed imago op te bouwen, is het veel belangrijker om bestaande klanten te behouden. Dat doe ik door ze persoonlijke aandacht te geven. Een belletje bij ziekte kan bijvoorbeeld al heel belangrijk zijn, dan weten mensen: ‘Deze persoon is echt met me begaan en ziet me niet alleen als klant.’  

Als eerste nieuwe inspiratie en informatie over events ontvangen?