Persfoto John De Mol 1440X850

Topondernemer John de Mol & het geheim van succesvol vernieuwen

  • Leestijd: 02:00
  • 1658 Views
  • 0

Bedenker van wereldwijde blockbuster formats hoofdgast bij BusinessBoost Live

Ondernemer: John de Mol
Bedrijf: Talpa

Succesvol worden is één ding, succesvol blijven een heel ander. John de Mol, hoofdgast op BusinessBoost Live, weet als geen ander hoe je met vernieuwende en zeer uiteenlopende programmaformats wereldwijd aan de top blijft. Vijf redenen waarom De Mol zo succesvol is – en blijft.

  

1: Streven naar perfectie & oog voor detail  

Dat veel programma’s die aan het brein van De Mol zijn ontsproten succesvol zijn, is niet in de laatste plaats te danken aan zijn streven naar perfectie. De voorbereiding, de techniek, de decors, de mensen voor en achter de schermen; over alles en iedereen wordt vergaderd, soms wel jarenlang. Niet voor niets bleef Ik Hou van Holland 14 seizoenen lang een groot succes en gaan vele series, talentenjachten en tv-shows al jaren mee. Van de timing van applaus tot de schoenen van de presentator: niks wordt aan het toeval overgelaten.

 

2: Blijven vernieuwen

Wanneer je succesvol bent, is het verleidelijk om achterover te leunen en te genieten. Maar stilstand betekent vaak achteruitgang. Ondanks het succes van bestaande programma’s blijft John de Mol continu op de troepen vooruitlopen. Dat doet hij door geheel nieuwe programma’s te bedenken, zoals The Story of my Life en SynDROOM, of door een bestaand concept door te ontwikkelen: van Ik Hou van Holland naar Oh wat een Jaar en van The Voice naar The Voice Kids en The Next Boy/Girl Band.

 

3: Veelzijdig zijn

Talentenjachten, realityshows, tv-series, spelletjesprogramma’s, datingshows; de televisieformats van John de Mol en Talpa zijn zeer uiteenlopend. Door de juiste presentatoren, acteurs en deelnemers te casten en de geschikte uitzendtijd erbij te zoeken zijn de verschillende programma’s voor een brede doelgroep aantrekkelijk. Van jong tot oud, van de doordeweekse seriekijker tot de zaterdagavond-spelletjesfanaat, de programma’s van Talpa bieden voor elke doelgroep.

 

4: Out-of-the-box denken

Wie stuurt er een groep senioren een maand lang op wereldreis? En wie vindt het een goed idee om de zoveelste talentenjacht of spelshow te produceren? John de Mol. Wie net genoeg out-of-the-box denkt en een idee goed uitwerkt, kan heel ver komen. Want soms zit het succes van een programma in details, bijvoorbeeld in de draaiende stoelen van The Voice. Zet daar de juiste coaches in en voilà, je wint vier Emmy Awards.

 

5: Over grenzen heen kijken

Wat is de overeenkomst tussen The Voice (Kids), The Winner is…, De Jongens tegen de Meisjes, Beat the Best, Utopia en Dating in the Dark? Het zijn allemaal Talpa-formats die zijn verkocht aan het buitenland. Daarmee zijn de programma’s van John de Mol zowel letterlijk als figuurlijk grensverleggend. Behalve de verkoop van een format neemt Talpa in sommige landen ook de productie voor haar rekening. Van de Verenigde Staten tot Vietnam, van Argentinië tot het Midden-Oosten, overal ter wereld zitten wekelijks miljoenen kijkers aan de buis gekluisterd voor de programma’s van De Mol.

 

John de Mol sprak op 29 november 2017 bij ING BusinessBoost Live.

 

Als eerste inspiratie ontvangen van andere ondernemers?