Horeca 1440X850

Zo bestrijden horeca-ondernemers het personeelstekort

  • Leestijd: 02:00
  • 285 Views
  • 0

Drie horeca-ondernemers vertellen hoe zij het personeelstekort te lijf gaan

De horeca zit weer in de lift. Consumenten zijn weer bereid om hun euro’s te besteden in cafés, restaurants en hotels. De economie staat er goed voor, en dat merk je. Horeca-eigenaren komen handen te kort. Letterlijk. Ze moeten steeds meer op hun tenen lopen om de groei bij te benen.

“We hebben jarenlang geboft, maar op het moment is het niet makkelijk”, zegt Jeroen Zeeman, vennoot in Café Sjiek, Prego en Brasserie Stadhuis in Schiedam. General manager Paul Helder van Kasteel De Hooge Vuursche spreekt van een zoektocht om de juiste persoon op de juiste plek te krijgen. “Gelukkig is het verloop van vast personeel bij ons klein.” Arne Altmann, directeur van Le Pain Quotidien valt hen bij. “Er gaan veel restaurants en cafés open, maar er komen geen mensen bij die graag in de horeca willen werken. Omdat nieuwe medewerkers de kaart en het concept niet goed kennen, gaat de arbeidsproductiviteit ook nog eens omlaag. We hebben in feite meer mensen nodig om hetzelfde werk te doen.”

Hard werken, maar ook veel thuis zijn

Daarom is gemotiveerd personeel ook zo belangrijk, meent Paul Helder. “In vakkennis wil ik wel investeren – het begint ermee dat medewerkers een goed sociaal gevoel hebben.” Goed personeel moet natuurlijk ook redelijk betaald worden. Helder: “Wij betalen boven de cao-norm.” “Ook gaat het snel van mond tot mond als 38 uur ook echt 38 uur is”, vult Jeroen Zeeman aan. “Het kan best eens een keer een werkweek van 50 of 60 uur worden, maar dat compenseren we dan met vrije dagen. Koks en bediening, ze willen allemaal hard werken, maar ze willen ook veel thuis zijn.”

Taxi

Als je goed voor je personeel zorgt, vertelt zich dat rond, weet Paul Helder. Net als Zeeman en Altmann organiseert hij geregeld een borrel, vaak met een educatief element. En hij gaat nog verder: “Onze locatie ligt midden in het bos. Als het openbaar vervoer niet meer rijdt, krijgen onze medewerkers een taxi tot in de bewoonde wereld. Dat is ook een fijn idee voor de ouders.”

Doorgroeimogelijkheden

Altmann: “De secundaire arbeidsvoorwaarden, zoals personeelsfeestjes, zijn belangrijk. We proberen ook een aantrekkelijk bedrijf te zijn door veel trainingen te geven. We sturen medewerkers naar ons hoofdkantoor, in Brussel. Daar kunnen ze managementopleidingen volgen. Dat is vrij bijzonder in onze branche. We bieden doorgroeimogelijkheden.”

Verantwoordelijkheid geven

Het helpt volgens Zeeman ook om je medewerkers veel verantwoordelijkheid te geven. “Ik word vaak gebeld door leveranciers die bijvoorbeeld een wijnproeverij willen doen. Die verwijs ik door naar een personeelslid dat daarover gaat. Veel ambulanten beginnen al jong: als ze 15 of 16 zijn gaan ze afwassen. Daarna gaan ze in de bediening. We laten ze al helpen met het maken van desserts. En ze lopen vanaf het begin in schort. Zo horen ze er echt bij.”

Bonus voor tipgevers

Altmann wil potentiële medewerkers ook op een creatievere manier gaan benaderen. “We gaan ‘pop-upacties’ doen op straat. Daarbij vragen we mensen of ze bij Le Pain Quotidien zouden willen werken.” Helder probeert het vooral via-via te regelen, in het eigen netwerk. “We vragen ons personeel of ze kandidaten weten. Daar hangen we een bonus aan. Voor een advertentie ben je al gauw 500 euro kwijt; als je dat bedrag bruto weggeeft aan degene die een nieuwe collega aanbrengt, is dat een leuke zakcentje voor de tipgever. Heel vaak hebben die nieuwe kandidaten al horeca-ervaring. Dan is het alleen een kwestie van een dagje proefdraaien om te kijken of het bedrijf goed past bij de persoon en vice versa.”

Uberfication

Er zijn inmiddels de nodige aanbieders die een soort digitaal prikbord bieden voor opdrachtgevers en freelancers. Altmann: “Er is sprake van ‘Uberfication’ van personeel in de horeca. Medewerkers worden zzp’ers, omdat het ze meer oplevert. Wij werken veel met Temper. Maar: het aanbod is heel divers; de een komt niet opdagen, de ander is fantastisch en is bereid om op eigen kosten extra opleidingen te volgen.”

5 tips om horecapersoneel aan je te binden:

1. Zorg dat je een aantrekkelijke werkgever bent: bied trainingen en organiseer leuke feestjes en uitjes;

2. Zorg goed voor je personeel: hou de arbeidsuren in de gaten, geef medewerkers verantwoordelijkheid;

3. Huur gespecialiseerde uitzendkrachten in: kijk naar platforms als Temper;

4. Wees creatief: benader mensen op straat met pop-upacties;

5. Gebruik je netwerk: bied personeel een bonus als ze een nieuwe collega aanbrengen.

Dit artikel werd eerder geplaatst op ing.nl/zakelijk