Header Samaual El Hadouchi

Zo maak je je bedrijf nóg succesvoller

  • Leestijd: 00:00
  • 552 Views
  • 0

5 Experience-adviezen voor succesvol ondernemen

Waar bereik je je klanten het beste? Hoe ga je om met lastige financiële beslissingen? Tijdens ING BusinessBoost Experience in Zwolle kregen ondernemers van onder anderen Tom Coronel en Marco Aarnink (Print.com) praktische adviezen om hun bedrijf nog succesvoller te maken. Een overzicht van de beste adviezen volgens vijf ondernemers.

Advies 1: Weet waar je doelgroep zit

“Om je klanten te bereiken, moet je met je tijd mee gaan”, zegt Loes Lucassen van Hoogers Kapsaloninterieurs. “Daar hamerde Tom Coronel op in de workshop ‘Klantenwerving’. De kappersbranche is een hippe branche met veel trends en ontwikkelingen waarbij de nieuwste sociale media worden ingezet. Onze doelgroep is jong en ‘vernieuwt’ zich constant met aanwas uit de kappersopleiding. Die doelgroep moeten we dus op de voet volgen, zodat we weten waar ze te vinden zijn. We zitten nu weliswaar op Facebook, maar eigenlijk is dat al ouderwets. We gaan ons meer richten op de nieuwste sociale media zoals Instagram en Snapchat.”

 

Advies 2: Denk vooruit, maar ook terug

“Denk vooruit, maar soms ook even terug”, zegt Grazia Mariani van SDS Ommen. “Dat kwam vandaag terug bij zowel spreker Marco Aarnink van Print.com als tijdens de workshop ‘Je brein als valkuil’ van Anna Dijkman. Ondernemers hebben vaak de neiging om na een project of besluit snel weer door te gaan. Maar zonder een goede evaluatie kan het zijn dat je onbewust de volgende keer een zelfde fout maakt. Het is belangrijk dat een evaluatie open en eerlijk verloopt. Kijk met elkaar naar wat goed ging, maar ook naar dingen die wat minder gingen. Dat kost tijd, maar je wordt er wel beter van.”

 

Advies 3: Verzamel mensen om je heen om mee te sparren

“Als ondernemer maak je vaak lange dagen waardoor je niet altijd honderd procent scherp bent”, zegt Samaual El Hadouchi van Hadouchi Security Services. “In zo’n geval is het niet verstandig om direct een beslissing te nemen over een investering van dertigduizend euro. Slaap er liever nog een nachtje over en verzamel altijd mensen om je heen om mee te sparren, zoals Marco Aarnink van Print.com vertelde. Het is voor mij sowieso handig om mensen om advies te vragen, ik ben negentien jaar en kom dus pas net kijken als ondernemer. Maar feedback blijft altijd belangrijk, ook als ervaren ondernemer sta je voor grote keuzes die je goed en nuchter moet afwegen.”

 

Advies 4: Blijf bij je doel, zorg voor flexibele middelen

“Doe vooral waar je in gelooft”, zegt Geert-Frank de Vries van De Vries Kartografie. “Dat heb ik eigenlijk altijd al gedaan, maar vandaag werd dat nog eens bevestigd door Brainpower. Belangrijk daarbij zijn niet zozeer de middelen die je gebruikt, maar vooral het doel dat je voor ogen hebt. Ik ben ooit begonnen met het maken van gebiedskaarten voor recreatieve fietstochten. Toen Google Maps opkwam, konden mensen zelf makkelijk de weg vinden met hun telefoon. Daar kun je tegen vechten, maar je kunt ook kijken hoe je een fietstocht dan nog leuker kunt maken, bijvoorbeeld met verhalen over de historie en legendes van het gebied. Zo pas je je middelen aan, maar verander je niks aan het doel, namelijk mensen op de fiets een echte gebiedsbeleving bezorgen.”    

 

Advies 5: Zorg dat je online zichtbaar én vindbaar bent

Internet is the place to be”, zegt Gerrit van Heijst van HeijWo. “Gek genoeg ben ik daar vandaag pas echt achter gekomen bij de workshop ‘Klantenwerving’. Ik heb jaren geleden een website gemaakt voor mijn bedrijf, maar ik heb er eigenlijk nooit aandacht aan besteed omdat ik dacht dat ik ‘m niet nodig had. Als eenpitter was ik vooral op pad, deed ik aan mond-tot-mondreclame en stelde ik me bescheiden op. Maar daardoor heb ik lange tijd een groot deel van mijn potentiële klanten gemist. Ik ga nu een inhaalslag maken. Met experts en klankborden ga ik kijken hoe ik mijn website up-to-date maak, goed vindbaar word in zoekmachines en sociale media kan inzetten.” 

Als eerste nieuwe inspiratie en updates over onze events ontvangen?