Business Model Canvas

Boost je business in vier stappen met deze tools

Kies je businesstool

Hoe zit je businessmodel precies in elkaar? Welke factoren beïnvloeden de markt waarin je opereert? En wat is je ambitie voor de toekomst? Geen makkelijke, wel essentiële vragen. Het vierstappenplan en de tools helpen je om gestructureerd over deze vragen na te denken en antwoorden te vinden. Om met een businessmodel te komen dat staat als een huis.

Download hier het volledige BusinessBoost 4 stappenplan


Geef je bedrijf in vier stappen een Boost

Je wil een stap vooruit met je bedrijf. Maar hoe pak je dat aan? Dit stappenplan geeft je de handvatten om verder te komen.

Stap 1

Begrijp je businessmodel en de wereld daaromheen

Stap 2

Zet je stip op de horizon

Stap 3

Onderzoek je opties

Stap 4

Bepaal je actieplan

Stap 1  Begrijp je businessmodel en de wereld daaromheen

De eerste stap om je businessmodel te vernieuwen is om precies begrijpen hoe het nú werkt. Waarom komen klanten naar jou toe? Waarmee onderscheidt jouw bedrijf zich van concurrenten? Welke trends en ontwikkelingen hebben impact op je bedrijf? Het Context Canvas helpt je om externe invloeden te begrijpen, het Business Model Canvas helpt om bedrijfsmodellen – van jezelf of concurrenten – in kaart te brengen. Beide tools geven inzicht in de knoppen waaraan je kunt draaien voor blijvend succes.

Download hier het volledige BusinessBoost 4 stappenplan 


Stap 1: Tool 1

Context Canvas: creëer inzicht in de markt waarin je opereert

  • Wat zijn belangrijke trends en ontwikkelingen?
  • Welke wet- en regelgeving beïnvloedt je bedrijf?
  • Met welk economisch klimaat heeft je bedrijf te maken? 
  • Wat zijn veranderende klantbehoeften?
  • Wie zijn je belangrijkste concurrenten?
  • Wat biedt nieuwe kansen voor je bedrijf?
Aan de slag met het Context Canvas

Stap 1: Tool 2

Business Model Canvas: creëer inzicht in bedrijfsmodellen

  • Waar verdien je vandaag je geld mee?
  • Wie zijn je klanten en waarom komen ze bij jou?
  • Via welke kanalen verkoop je je producten of diensten?
  • Welke middelen en partners heb je nodig om je werk te doen?
  • Wat zijn je belangrijkste kostenposten?
  • Hoe zit het businessmodel van de concurrent in elkaar?
  • Hoe ziet businessmodel van jouw bedrijf in de toekomst eruit?
Aan de slag met het Business Model Canvas

Stap 2  Zet je stip op de horizon

In stap 1 heb je uitgebreid je bedrijf en omgeving in kaart gebracht. Nu is het tijd om verder te kijken. Waar wil je met je bedrijf staan over 2 of over 5 jaar? Wat is je droom? Het Cover Story Canvas helpt je om de ideale toekomst van je bedrijf te visualiseren. Als dat je helder voor ogen staat, kun je je ideeën te vertalen naar een duidelijk geformuleerde ambitie. 

Lees meer over stap 2 in het BusinessBoost 4 stappenplan


Stap 2: Tool 3

Cover Story Canvas: visualiseer de toekomst van je bedrijf

  • Waar wil je met je bedrijf naar toe en waarom?
  • Wat wil je daarmee bereiken?
  • Hoe ziet de ideale toekomst van je bedrijf eruit?
  • Met welk verhaal wil jij de cover halen en van welk magazine/krant?


Aan de slag met het Cover Story Canvas

Stap 3  Onderzoek je opties

In de vorige stap heb je een stip aan de horizon gezet. Maar hoe weet je of jouw vernieuwende idee ook verkoopt? Wat wil je klant écht? Voor je een definitieve weg inslaat, is het goed om verschillende opties te onderzoeken. We geven je 4 uitdagingen:

  • Uitdaging 1: ga koffiedrinken met minsten 10 klanten: waarom komen ze bij jou?
  • Uitdaging 2: ga koffiedrinken met niet-klanten: waarom komen ze niet bij jou en wat je daaraan doen?
  • Uitdaging 3: verken extreme opties voor je businessmodel: wat als je van 100% offline naar 100% online gaat? Of van 1 naar 100 vestigingen?
  • Uitdaging 4: praat met andere ondernemers: hoe zit hun businessmodel in elkaar en wat kun je daarvan leren?

Lees meer over stap 3 in het BusinessBoost 4 stappenplan


Stap 4  Bepaal je actieplan

Je hebt in de voorgaande stappen veel geleerd over je bedrijf, markt en klant. Je kent je ambitie en je hebt verschillende opties getest. Hoe ga je nu verder? Het is tijd voor de vierde en laatste stap: een actieplan.

  • Wat ga je doen?
  • Hoe ga je het doen?
  • Wie gaat het doen?
  • Wanneer ga je het doen?

Lees meer over stap 4 in het BusinessBoost 4 stappenplan


Twijfel je nog welke tool voor jouw bedrijf geschikt is?

Sluiten

Welke tool kan jou verder helpen? Doe de korte test en ontvang ons advies

Ons advies

Heb jij voldoende zicht op kansen en uitdagingen voor jouw bedrijf?

Onderneem jij al concrete stappen om in te spelen op kansen en uitdagingen?

Weet jij wat jouw bedrijf uniek maakt ten opzichte van de concurrent?

Kan jij in 1 zin omschrijven waarom klanten juist naar jouw bedrijf toe komen?

Heb jij op papier gezet waar jij over 3-5 jaar met jouw bedrijf wil staan?

Heb jij jouw doelen kenbaar gemaakt met anderen?

Maak jij voldoende tijd vrij voor de strategie van jouw bedrijf?

Wij adviseren je om de context analyse te gebruiken. Boost jouw bedrijf met deze tool en krijg meer inzicht in jouw omgeving.

Wij adviseren je om de canvas analyse te gebruiken. Boost jouw bedrijf met deze tool en creëer kansen voor jouw businessmodel.

Wij adviseren je om de cover analyse te gebruiken. Boost jouw bedrijf met deze tool en zet concrete stappen die bijdragen aan jouw doelen.

Goed gedaan! Jij weet wat belangrijk is, ga zo door! Maar let op: stil staan is achteruit gang. Werk daarom regelmatig aan je strategie en maak gebruik van 1 van deze tools.

Goed gedaan! Jij weet wat belangrijk is, ga zo door! Maar let op: stil staan is achteruit gang. Werk daarom regelmatig aan je strategie en maak gebruik van 1 van deze tools.

1 / 6

Als eerste nieuwe inspiratie en tips van ondernemers ontvangen?